РОСИЦА ВЪЛКАНОВА, "Фейсбук"

Здравейте, господин Будинов,

След Вашето участие в предаването “Денят започва с култура” излъчено по Канал 1 на БНТ на 26.01.21 г. във връзка с искането на Обединената филмова общност за спиране на процедурата по приемане на измененията на Закона за филмовата индустрия, бих искала, в качеството ми на филмов продуцент с 25-годишна практика, да отправя към Вас, в качеството Ви на заместник председател на Комисията по култура и медии към Народното събрание, няколко въпроса.

Не знам какво имахте предвид, когато многократно повтаряхте, че “протягате ръка” (към филмовата общност, вероятно), но то звучеше като някакво унизително благоволение.

Действително ли смятате, че Вие имате правото да диктувате условията и да определяте нашето бъдеще?

В предаването Вие заявихте, че подписалите писмото 13 организации в областта на филмовото производство нямат необходимата представителност и тежест, за да бъде чуто тяхното искане. Същевременно, Вие и колегите Ви от Комисията по култура, приехте безпрекословно становището на една единствена асоциация, АФТП, копирайки дословно техните искания за поправки във все едно Ваши предложения за допълнения в измененията.

Как да разбираме тази Ваша математика?

Как изчислихте превеса на тази една асоциация, която представлява 7 компании, за разлика от 13-те други оргнизации, в които членуват над 50 компании, без да броим членуващите творци?

Как изчислихте признанието и опита на членовете на АФТП като по-големи и заслужаващи внимние, при положение, че те са произвели общо 1 български игрален филм, а членовете на 13-те организации са произвели над 90% от българските филми през последните 30 години?

По някакъв друг критерий, очевидно, по брой произведени сериали, може би, или реалити шоута, но ние не обсъждаме ли поправките в Закона за филмовата индустрия?

В предаването Вие споменахте, също така, че общата членска маса на 13-те организации била 100–150 човека, а филмовата общност начислявала 15 000 души. Вие, вероятно, не правите разлика между творците, носители на авторски и сродни права, които създават филмите и техническите екипи, наети да ги реализират, но как тогава тълкувате предназначението на Закона за филмовата индустрия?

Не знаете ли, че бенефициенти на държавното подпомагане на филмовото производство са юридическите лица, продуцентските компании, а не актьорите, не осветителите, не декоростроителите?

Нима поставяте знак на равенство между становището относно закона на едните и на другите?

А и не вярвам някой от колегите, които казвате, че са Ви звъняли в защита на 2-те привнесени в ЗФИ схеми, да потвърди подкрепата си, ако разбере, че финансирането на тези нови схеми ще е за сметка на дългоочакваното и така необходимо увеличение на финансирането на бългрското кино, че законът, по който ще трябва да работим занапред ще ни принуди да работим с още по-ниски бюджети, защото държавата гони бройки, без да се интересува от качество.

В предаването Вие си позволихте да кажете, че “публична тайна е как продуцентите взимат по 1 милион лева държавна субсидия на филм, а го произвеждат за половината пари”. Ще си позволя един съвет към Вас, като по-възрастна и по-патила от Вас гражданка-данъкоплатец: не тиражирайте слухове, без да имате доказателства за фактите, защото давате много лош пример, който може да бъде последван! Може утре някой да каже на всеослушание, като един вид публична тайна, че Вие не правите разлика между културен и комерсиален продукт, че бъркате изкуство с чалга, че като актьор от сериала “Откраднат живот”, Вие не бива да подкрепяте схема за финансиране имено на продуцентите на този сериал, защото сте в пряк конфликт на интереси...

Продуцент съм на близо 20 игрални филма и от “Писмо до Америка” до току-що завършения “Рибена кост” няма филм, в който да не съм инвестирала собствени средства, няма филм който съм приключила без заеми. Като мен са десетки мои колеги.

Кога проверихте отчетите ни и как установихте, че крадем?

Кога натрупахте личен опит като продуцент, за да знаете какво струва производството на един филм?

Чия популистка лъжа тиражирате така безотговорно, създавайки обществена нагласа срещу българските продуценти?

Разбирам, че Ви е трудно да се абстрахирате от примера на председателя на Комисията по култура, г-н Вежди Рашидов, който не се притеснява да унижава от трибуната на Народното събрание представители на филмовата общност, творци получили световно признание, разбирам, че като член на политическа партия, която не припознава културата като свой приоритет, Ви е трудно да проявите уважение към образованите, мислещи и търсещи истината хора, към хората занимаващи се с изкуство, но Ви уверявам – те съществуват и, въпреки че не притежават финнсовите и властовите инструменти, с които да Ви накарат да ги чуете – бъдещето е тяхно, защото техните хоризонти са по-високи от Вашите.

Подкрепям искането за спиране на процедурата по приемането на този Закон за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия, защото законопроектът е некачествен и несправедлив и защото загубих доверие в институциите, Изпълнителната агенция "Национален филмов център" и Министерството на културата, които го прекроиха в угода на силните на деня, и защото загубих доверие в депутатите, които на бърза ръка искат да го приемат, за да изпълнят нечия поръчка, и защото ме интересува съдбата на българското кино, което успява да пресече границите на България.

Аз се чувствам европейка, а Вие, господин Будинов?

Росица Вълканова

28.01.21 г.

гр. София

Коментари  

+1 #1 Mais 29-01-2021 12:26
Браво, Роска!
Цитиране

„Казват, че блус певците винаги плачат в халба с бира. Но знаете ли какво? Аз не пия.“

Би Би Кинг, американски китарист, роден на 16 септември преди 96 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.