НИКОЛАЙ СЛАТИНСКИ, "Фейсбук"

Навсякъде по света се случват нещастния, по принцип не бива и от най-ужасния случай винаги задължително да се правят далеко отиващи изводи.

Но аз отово и отново, днес вземайки повод от кошмарната смърт  на това 16-годишно момче, ще се опитам да кажа на обществото ни, че живеем на ръба на голямата трагедия. Че ходим по острието на бръснача и този бръснач някой ден може да пререже косъма, на който виси дамоклевият меч на голямата трагедия, на страшната катастрофа.

В държавата ни цари брутална корупция, а тази брутална корупцията вече убива.

В държавата ни цари пълно пренебрежение към нормите, стандартите, правилата и изискванията, а това  пълно пренебрежение вече убива.

В държавата ни цари разюздана безнаказаност, а тази разюздана безнаказаност вече убива.

В държавата ни цари безпардонна некадърност, а тази безпардонна некадърност вече убива.

В държавата ни цари тотална липса на контрол, надзор, наблюдение и следене на рисковите фактори в критичната инфраструктура, а тази тотална липса вече убива.

В държавата ни цари разхайтена немарливост, даже ще използвам далеч по-точната руска дума разгильдяйство, а тази немарливост, това разгильдяйство вече убива.

Момчето е убито от изолирани безотговорности в нещо твърде малко и конкретно. А си представете пропуските и недоглежданията, оставянето на ръцете и строенето през пръсти и през куп за грош при язовирни стени, бентове на хвостохранилища, подпори на виадукти, мостове, тунели, лошокачествени асфалтови покрития, конструкции на големи постройки…

Пак ще кажа, през 2-3 седмици го казвам след всяка авария, срутище, свлачище, рухване, авария – цялата ни държава е осеяна от кратери на безхаберието и арогантната самовлюбеност на отговорните фактори в центъра и по места; цялото ни общество върви по минно поле на неизбежните злополуки и катастрофи. Нас не просто ни управляват по всички нива на властта некомпетентни корупционери - управлява ни един манталитет на бездънно неосъзнаване какви могат да бъдат последиците от начина, по който се правят нещата у нас навсякъде, практически навсякъде. Властта е оперирана от съзнание за отговорност. Тя си мисли, че властта е права и привилегии, а всъщност властта е изтъкана от задължения и отговорности.

Веднъж стомна за вода, два пъти стомна за вода, третият път стомната ще се счупи. 

Веднъж малкият дявол, втори път малкият дявол, третият път ще бъде Големият Дявол.

Макар че за родителите на това момче се е случил възможно най-големият, най-черният дявол.

Пак ли ще пошумим три дни и ще забравим?

На мястото на тези родители можеше да бъде всеки от нас.  Ако това не ни е минало през съзнанието когато чухме за смъртта на момчето, значи сме станали окончателно и безвъзвратно неспособни да осъзнаваме в каква реалност живеем. А това вече е страшно, много страшно…

 

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Оскар Уайлд правилно е забелязал, че истинският живот на човека не е непременно този, който той живее.”

Ник Хорнби, английски писател и сценарист, роден на 17 април преди 68 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.