Журналистът Димитър Кенеров беше бит и задържан от полицията след ескалацията на напрежението на антиправителствения протест на 2 септември, въпреки че многократно е съобщил, че е журналист и е показал журналистическата си карта. По този повод българските писатели от П.Е.Н център публикуваха декларация с настояването случаят да бъде разследван, а държавата да даде гаранции подобна практика за потъпкване на свободата на словото да не се повтаря.

Ето пълния текст на писмото:

Декларация на писатели от българския П.Е.Н център в подкрепа на журналиста Димитър Кенаров

До Народното събрание,до АЕЖБ, до СБЖ, до в. 24 часа, Труд, Дневник, Фрогнюз, Министерски съвет на Р. България, Министерство на Вн работи, МВР, Омбудсман на Р. България, Европейски парламент Бюро в България и др.

 

Ние, писатели от Българският П.Е.Н. център, присъединяваме своя глас на подкрепа към всички свободомислещи граждани в страната ни, които определят полицейските действия срещу журналиста и писател Димитър Кенаров като произвол над свободата на словото. Репресия, която буди гняв, и е обезпокояващ симптом. Разтревожени сме по повод събитие, което излиза извън индивидуалната си характеристика и ни доближава до някои от мрачните практики в нашата история. Солидарни сме с декларацията на Асоциацията на европейските журналисти у нас - осъждаме този акт на насилие и настояваме за пълно разследване, което да определи персоналната отговорност на длъжностните лица, нарушили закона. Изисквания, които ни гарантират личната свобода и гражданските права според Конституцията. Актът на произвол върху представител на пресата и свободомислещ писател не е симптом за случайна грешка. Това превръща случая в опасен прецедент, който делегитимира мястото ни в демократичната традиция на алианса, към който сме декларирали, че сме необратимо приобщени.

Писател и журналист, кореспондент на известни международни издания, е свален на земята след като се е легитимирал с журналистическата си карта. Влачен е през площада, въпреки че на маската му е изписано PRESS. Камерата му е счупена и оставена върху паветата на произвола на съдбата. Ръцете му са в белезници, държан с часове на паважа, след това за час - затворен в микробус. В Пето РПУ не му е връчвана заповед за задържане, отказан му е достъп до адвокат и връзка със семейството. Принуден е да пише обяснения и предупредителен протокол. Пресцентърът, представителите на МВР и ръководителите на операцията не съдействат да бъде издирен и освободен.

Затова ние писателите, опазвайки демократичните традиции на българския П.Е.Н. център и неговата кауза във времето на неговото съществуване, настояваме не само за пълно разследване виновниците и наказанието им, но и за набелязване на систематични мерки - законови и кадрови, подобна практика за потъпкване свободата на словото да не се повтаря в бъдеще. Това е пътят да излезем от незавидното 111 място по свобода на словото, което ни прави един от моралните аутсайдери на европейския континент.

Подписали:

Лъчезар Лозанов, Огнян Стамболиев, Георги Господинов, Петър Чухов, Калин Терзийски, Валентина Радинска, Румен Шомов, Силвия Чолева, Здравка Евтимова, Александър Гочев, Хайри Хамдан, Калин Донков, проф. Людмил Димитров, проф. Амелия Личева, проф. Магдалена Костова-Панайотова, Милена Фучеджиева, Рада Шарланджиева, Георги Константинов, Ахмет Емин Анасой.

„Висшето образование не е показател за ума, скъпите подаръци не са признак за любов, обещанията и думите не винаги са истински. Вашият опит, внимание и поведение към хората – това е наистина ценно.“

Орландо Блум, английски актьор, роден на 13 януари преди 48 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…