„Всеки композитор мисли, че може да намери нещо съвършено ново от традиционната форма, каквато е операта.“

„Въображението е много по-богато от възможностите за писане.“

„Винаги съм казвал, че трябва отново да настъпи Ренесанс в операта.“

„Има композитори, които съчиняват така наречената сериозна музика, и такива, които пишат приложна музика. Аз се страхувам, защото е много лесно да отида в киното, изкарват се много пари, но след това ще ми бъде трудно да се върна обратно.“

„Аз бях един от малкото композитори през 60-години, които се върнаха към операта.“

„Мисля, че човешкият глас е най-красивият инструмент, създаван някога.“

„Всичко, което ме интересува е освобождаването на звука от всички традиции.“  

„Пиша с цветни моливи за различните групи инструменти или различните варианти, за да мога лесно да се върна към първия вариант, който обикновено е най-добрият.“

„Салвадор Дали се канеше да напише заедно с мен оратория „Сътворението на света“ - негов текст и сценография, моя музика. Но така и не беше написан този текст. Той не беше обикновен човек – той ме посрещаше, седейки в огромно кресло, облечен в непонятно дълъг халат. Това не беше среща между хора на изкуството, а аудиенция при Велия маг. Сътрудничеството ни не се случи, а и той беше вече поостарял. Съжалявам, че не го познавах по-рано, но бях твърде млад…“

„Вярвам, че човекът на изкуството трябва да бъде индивидуалист, леко изолиран.“

„Нито един композитор не може да напише това, което иска.“

КШИЩОф ПЕНДЕРЕЦКИ -  полски композитор и диригент, роден на 23 ноември 1933 г. Автор е на няколко опери, осем симфонии, както и на много религиозни произведения и камерни творби. Музиката му е много популярна в Холивуд – тя звучи във филма на Стенли Кубрик „Сияние“, на Дейвид Линч „Диво сърце“ и „Инланд Емпайър“, на Мартин Скорсезе „Островът на прокълнатите“. Носител е на много награди - „Грами“ от 1987, 1998, 2001 г., „Prix Italia“ от 1967 и 1968 г., "Готфрид Хердер" (1977), "Сибелиус" (1983), "Лоренцо Магнифико" (1985), "Карл Волф" на израелската Wolf-Fondation (1987), Best Living Composer, Midem Classique в Кан (2000) и др.

Умира на 29 март 2020 г.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Религиозният култ е едно представление, едно драматично представление, една фантазия, една „заместваща“ реализация.“

Йохан Хьойзинха, холандски филолог и историк, роден на 7 декември преди 152 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.