„Всеки композитор мисли, че може да намери нещо съвършено ново от традиционната форма, каквато е операта.“

„Въображението е много по-богато от възможностите за писане.“

„Винаги съм казвал, че трябва отново да настъпи Ренесанс в операта.“

„Има композитори, които съчиняват така наречената сериозна музика, и такива, които пишат приложна музика. Аз се страхувам, защото е много лесно да отида в киното, изкарват се много пари, но след това ще ми бъде трудно да се върна обратно.“

„Аз бях един от малкото композитори през 60-години, които се върнаха към операта.“

„Мисля, че човешкият глас е най-красивият инструмент, създаван някога.“

„Всичко, което ме интересува е освобождаването на звука от всички традиции.“  

„Пиша с цветни моливи за различните групи инструменти или различните варианти, за да мога лесно да се върна към първия вариант, който обикновено е най-добрият.“

„Салвадор Дали се канеше да напише заедно с мен оратория „Сътворението на света“ - негов текст и сценография, моя музика. Но така и не беше написан този текст. Той не беше обикновен човек – той ме посрещаше, седейки в огромно кресло, облечен в непонятно дълъг халат. Това не беше среща между хора на изкуството, а аудиенция при Велия маг. Сътрудничеството ни не се случи, а и той беше вече поостарял. Съжалявам, че не го познавах по-рано, но бях твърде млад…“

„Вярвам, че човекът на изкуството трябва да бъде индивидуалист, леко изолиран.“

„Нито един композитор не може да напише това, което иска.“

КШИЩОф ПЕНДЕРЕЦКИ -  полски композитор и диригент, роден на 23 ноември 1933 г. Автор е на няколко опери, осем симфонии, както и на много религиозни произведения и камерни творби. Музиката му е много популярна в Холивуд – тя звучи във филма на Стенли Кубрик „Сияние“, на Дейвид Линч „Диво сърце“ и „Инланд Емпайър“, на Мартин Скорсезе „Островът на прокълнатите“. Носител е на много награди - „Грами“ от 1987, 1998, 2001 г., „Prix Italia“ от 1967 и 1968 г., "Готфрид Хердер" (1977), "Сибелиус" (1983), "Лоренцо Магнифико" (1985), "Карл Волф" на израелската Wolf-Fondation (1987), Best Living Composer, Midem Classique в Кан (2000) и др.

Умира на 29 март 2020 г.

 

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Целувала съм се с Орландо Блум, била съм до Джони Деп и Джефри Ръш. Беше удивително!”

Кийра Найтли, британска актриса, родена на 26 март преди 40 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Убийство на булевард „Стамболийски“ или роман учебник по съвременно обществознание

Тази книга има и поколенчески, носталгичен привкус. Тя звучи преди всичко с гласа на героя, който е най-близо до възрастта на автора – чрез спомените, езика, начина на мислене (познаваме го ясно и от предишната му повест „Старецът трябва да умре“)...

Когато залогът е по-голям от живота…

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу...

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...