„Всеки композитор мисли, че може да намери нещо съвършено ново от традиционната форма, каквато е операта.“

„Въображението е много по-богато от възможностите за писане.“

„Винаги съм казвал, че трябва отново да настъпи Ренесанс в операта.“

„Има композитори, които съчиняват така наречената сериозна музика, и такива, които пишат приложна музика. Аз се страхувам, защото е много лесно да отида в киното, изкарват се много пари, но след това ще ми бъде трудно да се върна обратно.“

„Аз бях един от малкото композитори през 60-години, които се върнаха към операта.“

„Мисля, че човешкият глас е най-красивият инструмент, създаван някога.“

„Всичко, което ме интересува е освобождаването на звука от всички традиции.“  

„Пиша с цветни моливи за различните групи инструменти или различните варианти, за да мога лесно да се върна към първия вариант, който обикновено е най-добрият.“

„Салвадор Дали се канеше да напише заедно с мен оратория „Сътворението на света“ - негов текст и сценография, моя музика. Но така и не беше написан този текст. Той не беше обикновен човек – той ме посрещаше, седейки в огромно кресло, облечен в непонятно дълъг халат. Това не беше среща между хора на изкуството, а аудиенция при Велия маг. Сътрудничеството ни не се случи, а и той беше вече поостарял. Съжалявам, че не го познавах по-рано, но бях твърде млад…“

„Вярвам, че човекът на изкуството трябва да бъде индивидуалист, леко изолиран.“

„Нито един композитор не може да напише това, което иска.“

КШИЩОф ПЕНДЕРЕЦКИ -  полски композитор и диригент, роден на 23 ноември 1933 г. Автор е на няколко опери, осем симфонии, както и на много религиозни произведения и камерни творби. Музиката му е много популярна в Холивуд – тя звучи във филма на Стенли Кубрик „Сияние“, на Дейвид Линч „Диво сърце“ и „Инланд Емпайър“, на Мартин Скорсезе „Островът на прокълнатите“. Носител е на много награди - „Грами“ от 1987, 1998, 2001 г., „Prix Italia“ от 1967 и 1968 г., "Готфрид Хердер" (1977), "Сибелиус" (1983), "Лоренцо Магнифико" (1985), "Карл Волф" на израелската Wolf-Fondation (1987), Best Living Composer, Midem Classique в Кан (2000) и др.

Умира на 29 март 2020 г.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Самото съществуване на библиотеките е доказателство, че можем все още да имаме надежда за съществуването на човечеството.“

Т. С. Елиът, англо-американски поет, драматург и литературен критик, роден на 26 септември преди 133 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.