ТЕОДОРА БЪРЗАКОВА, "Свободна Европа"

5 секунди продължи един от най-запомнящите се протести срещу руската инвазия в Украйна.

5 секунди, които имат редкия шанс да достигнат до онези руснаци, които не вярват, че войната е война.

5 секунди, заради които Марина Овсянникова загуби свободата си.

На 14 март по време на централната емисия новини на руския държавен "Първи канал" в студиото нахлува жена с антивоенен плакат. Тя го държи вдигнат зад водещата, викайки „Спрете войната! Не на войната“. Веднага живото излъчване от студиото е прекъснато с репортаж на запис, а неканената гостенка е отстранена.

В изявление, публикувано от държавната информационна агенция ТАСС малко по-късно, "Първи канал" казва, че "се е случил инцидент с непозната жена в кадър. Извършва се вътрешна проверка."

Още същата вечер тя е идентифицирана като руската журналистка Марина Овсянникова, която от години работи като редактор в телевизията. В интернет се появява и предварително записано от нея видео обръщение, в което тя се обявява против войната в Украйна.

„Това, което се случва в момента в Украйна, е престъпление и Русия е агресорът. Отговорността за агресията е само на един човек. Този човек е Владимир Путин“, казва тя.

Във видеото Овсянникова е облечена елегантно – с черни блуза и сако, косата й е прибрана, а гримът е стилен. Носи колие в синьо и жълто – цветовете на украинското знаме.

„Моят баща е украинец, а майка ми е рускиня. Те никога не са били врагове. За съжаление, през последните години аз работих за „Първи канал“. Аз продуцирах пропагандата на Кремъл. Сега аз дълбоко се срамувам от всичко това. Срамувам се, че позволих лъжи да се говорят по телевизията. Срам ме е, че позволявах да бъдат зомбирани руснаци“.

Съдържанието, което се излъчва по държавните медии като „Първи канал“ в Русия, е стриктно контролирано от властите. Независимите медии в страната бяха затворени, изгонени, глобявани и премахнати от ефира в годините, предшестващи нахлуването на руската армия в Украйна.

На журналистите е забранено да наричат инвазията „война“, а само „специална военна операция“. В „Първи канал“ се разпространява кремълската версия, че Русия нападна суверенна Украйна, за да я „демилитаризира“ и „денацифицира“. Тези обяснения за случващото се бяха отхвърлени от международната общност като неоснователни причини за започването на война, при която загиват стотици хора и от двете страни, а над 2 милиона са принудени да напуснат домовете си.

„Не на войната. Спрете войната. Не вярвайте на пропагандата. Те ви лъжат. Руснаци срещу войната.“

Това пише на плаката, който държи Марина Овсянникова. Така тя може би стана първият руски журналист, който вкарва думата „война“ в националния ефир. И може би е първата, която достига до някои от онези руснаци, които гледат държавните канали и не смятат, че Русия води война срещу Украйна.

Цензурата работи до такава степен, че по-късно същата вечер телевизиите са принудени да размажат написаното на плаката, когато съобщават за „инцидента“.

Овсянникова е задържана веднага и никой не знае къде точно прекарва нощта. Още на следващия ден срещу нея е повдигнато обвинение. Тя се изправи пред съда още във вторник и се очаква да получи строго наказание за неразрешения си протест.

Едва ли журналистката не знае какво очаква всеки, дръзнал да се противопостави на Кремъл. През последните седмици хиляди руснаци бяха арестувани заради участието си в антивоенни протести в цяла Русия. По думите й обаче въпреки риска, който поема, тя не е можела повече да седи безучастно.

„Ние просто мълчаливо наблюдаваме този античовешки режим. И сега целият свят се отвърна от нас и следващите 10 поколения няма да могат да се изчистят от срама на тази братоубийствена война“, казва тя.

Видеото й завършва с призив към всички нейни сънародници.

„Само ние имаме силата да спрем цялата тази лудост. Отидете на протестите. Не се страхувайте от нищо. Те не могат да затворят всички ни.“

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАМЕТ

    Ана Ангелова - ненадмината българска Кармен

     25 години без оперната певица.

    "Наистина, внушителен бе актьорският диапазон на тази рядко надарена певица и актриса."

     
  • ДНЕВНИЦИ

    Радичков - от другата страна на луната

     Из "Дневници"-те на Марин Георгиев

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ЮБИЛЕЙ

    Авторът! Авторът!

    Скорсезе все още олицетворява значимото авторско кино в неговата американска интерпретация, съчетаваща актуална проблематика и зрелищно професионално майсторство.

„Не правя филми просто, за да заработя пари. Аз печеля пари, за да правя филми.“

Уолт Дисни, американски аниматор и съосновател на „The Walt Disney Company", роден на 5 декември преди 121 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За механизмите на контрол в седмото изкуство

Книгата на Деян Статулов „(Не)възможната свобода. Идеологическа цензура в българското игрално кино (1948–1989)“ е добър повод да разкажем на младите за филмите, които въпреки монопола на партийната повеля успяват да покажат, че комунистическият идеал е фалшив герой

Мерилин Монро ще надживее „Блондинка“

 

Филмът ни представя сцена след сцена на изнасилвания, обиди, манипулации, измами, унижения и физическа агресия срещу главната героиня

Абсурдна комедия, сатира, драма - за „Амстердам“ и Дейвид О. Ръсел

 

Ще има зрители, които ще го изгледат с каменни лица, след което напористо ще критикуват и злорадстват, други ще се забавляват и ще се кикотят, а малка част просто ще остане изненадана и развълнувана