ДАМЯНА ВЕЛЕВА, "Свободна Европа"

Това е сцена, за която всички балерини мечтаят. Именно на тази сцена тя е изиграла и толкова мечтани роли - на Кармен, на Анна Каренина, на принцеса Аврора в "Спящата красавица", на Одет и Одила в "Лебедово езеро", на Татяна в "Онегин". И именно с тази сцена тя по свое собствено желание решава да се сбогува.

В средата на март примабалерината на Болшой театър Олга Смирнова обяви, че напуска не само сцената на най-престижния московски театър, но и Русия изобщо. Днес тя вече е част от трупата на Холандския национален балет.

Като причина за трудното решение тя посочи войната на Путин в Украйна.

"С всяка фибра на душата си съм против войната", написа Смирнова в Телеграм. "Никога не съм си помисляла, че ще ме е срам от Русия, винаги съм се гордеела с талантливите руски хора, с нашите културни и спортни достижения. Но сега вече чертата между преди и след е теглена."

В първото си интервю, след като напусна родината си, звездата на Болшой театър каза, че просто не е можела да продължава да мълчи. Вече не се е чувствала и сигурна в Русия. Въпреки че не е получава директни заплахи от страна на властите, по думите на Смирнова атмосферата в страната е станала "твърде напрегната".

"Отменяха се международни полети и се носеха слухове, че границите ще бъдат затворени, така че решихме да тръгнем. Не искахме да рискуваме да чакаме повече", казва 30-годишната балерина пред британския "Гардиън".

Заедно с съпруга си взимат решението в рамките на само 5 часа и казват на родителите си чак когато вече са напуснали Русия. В момента двамата са в Амстердам, където Смирнова репетира с Холандския национален балет. Съвсем скоро се очаква дебюта ѝ на неговата сцена в спектакъла "Раймонда".

"Въпросът дори не е, че може би всеки втори руснак има роднини или приятели, които живеят в Украйна, не е, че дядо ми е украинец, а аз съм четвърт украинка, а че продължаваме да живеем в 20-ти век, макар и номинално да сме минали в 21-ви", обяснява своя избор балерината. "Политическите въпроси в съвременното цивилизовано общество трябва да се решават единствено чрез мирни преговори."

Пред "Гардиън" балерината разказва, че не е разговаряла за мотивите си с почти никой от колегите ѝ в Болшой театър. По думите й хората в Русия се страхуват.

Последиците за всеки, който публично разкритикува инвазията или изобщо си позволи да я нарече "война", могат да бъдат сериозни. След като по-рано генералният директор на Болшой Владимир Ургин се присъедини към писмо на руски интелектуалци, осъждащи войната, в петък руският президент Владимир Путин предложи сливане на московския театър с Мариинския театър в Санкт Петербург.

На практика сливането означава, че Ургин ще загуби поста си на директор на Болшой, а вместо него като ръководител на новия театър ще бъде назначен диригента Валерий Гергиев. Гергиев е познат като лоялен към Кремъл. Той беше уволнен от поста главен диригент на Мюнхенската филхармония, след като отказа да изпълни на исканията на оркестъра да осъди руската инвазия.

Затова и Смирнова не знае дали изобщо някога ще може да се завърне в родината си и отново да се качи на руската сцена, на която дължи всичко в кариерата си - ролите й в спектакли само на Болшой театър са 30, участвала е и в представления на Марииския театър, нейна учителка е известната Людмила Ковалева.

Смирнова обаче не съжалява за решението си: "Всеки сам трябва да прецени в какво общество иска да живее и от каква свобода се нуждае."

„Писателят, ако е човек на изкуството, признава неща, за които другите нямат смелост.“

Елия Казан, американски режисьор и писател, роден на 7 септември преди 115 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.