"От 24 февруари 2022 г. руската агресия и убийствената война срещу украинския народ ни върнаха в най-мрачните времена в европейската история. Десетки хиляди загинали, разрушени градове, милиони украински бежанци, скитащи из Европа. Как да реагираме като музей, как да покажем знак на солидарност с атакуваните, когато прякото сътрудничество с украински музеи в момента се оказва невъзможно и нашите собствени колекции не съдържат почти никакви предмети, свързани с тази страна?"

Това обяви Националният музей за история и изкуство в Люксембург.  От 29 април институцията подреди експозиция под надслов „Изнасилването на Европа”, съдържаща картини на руския художник Максим Кантор. Тя може да бъде разгледана до 16 октомври тази година, съобщи "The Art Newspaper".

Още преди войната ръководството на Националния музей на Люксембург е бил във връзка с Максим Кантор, известен като критик на режима на Путин. След войната художникът спонтанно е решил да покаже свои картини в малката европейска държава. Самият Кантор разказва , че картините му за "Изнасилването на Европа" са били събрани за шест седмици "при спешни условия". В изложбата са представени творби, създадени през тази година, като амбицията й е да "демаскира" руския режим и да събуди гражданите на Европа за опасностите, пред които като континент сме изправени от страна на Кремъл.

"Украйна е атакувана. Но и Европа е атакувана. Днес много се говори, че тази война може да счупи режима на Путин, но никой не говори откъде идва този режим. Никой не говори за това как се е вкоренил в нашия световен ред ", казва руският художникът пред "The Art Newspaper.

Кантор е роден през 1957 година в Москва. Получава образование в Московския държавен университет за печатно изкуство и е член на Руската художествена академия. През 1997 г. представлява Русия на биеналето във Венеция. Тогава получава предложение от режима на Путин да бъде руски държавен комисар по изкуствата, но не се възползва от съблазнително предложение и напуска страната. През 2016 г. Максим Кантор получава германски паспорт и заживява в Ил де Ре (Франция), Берлин и Оксфорд.

 

 

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Не мога да слушам продължително Вагнер. Обзема ме желание да превзема Полша."

Уди Алън, американски режисьор, сценарист, актьор и музикант, роден на 1 декември преди 89 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин