ГЕОРГИ А. АНГЕЛОВ, DW

"След последното предаване на журналиста Петър Волгин дойде време за оставката ми в Обществения съвет на Българското национално радио (БНР)".

Това обяви оперната прима Александрина Пендачанска в профила си във Фейсбук, където публикува и писмото си до генералния директор на БНР Милен Митев. От него се разбира, че Общественият съвет на радиото много пъти е настоявал дезинформацията и пропагандата в предаванията, водени от Петър Волгин, да бъдат преустановени.

"Чрез коментарите и гостите, които кани, неговите предавания са се превърнали в канал за разпространение на дезинформация и фалшиви новини, от които се провежда откровена пропутинска, антиевропейска и антиевроатлантическа пропаганда, която противоречи на обществения интерес и мисията на Националното радио", пише Пендачанска. И допълва: "В условията на война, започната от руската агресия и водеща се на няколкостотин километра от границите на България, това е особено тревожно”.

Менюто на "Възраждане" е добре познато

В последното предаване на Волгин гостува лидерът на националистическата и проруска партия "Възраждане" Костадин Костадинов. Надали някой ще се изненада, че в ефира на БНР Костадинов изреди списъка си от тези, стъпващи на дезинформация и руска пропаганда.

Според лидера на "Възраждане" НАТО "представлява заплаха за националната и териториална отбрана, цялост и сигурност на България", защото след влизането на България ни в Алианса три пъти бил намалял отбранителният потенциал на страната. Да кажеш, че участието на България в най-големият и модерно въоръжен отбранителен съюз в света, в който членуват 30 от най-напредналите държави и който гарантира колективна защита при военно нападение, представлява заплаха и намалява отбранителни потенциал, е меко казано глупаво.

Костадинов обаче далеч не е малоумен, манипулациите му са целенасочени. Два дни по-рано неговите депутати в парламента използваха механизмите на парламентарния контрол, за да вкарат в обяснителен режим министъра на отбраната Драгомир Заков и целия кабинет, обстрелвайки ги с дезинформация в полза на Русия. 

Дори опровергана, дезинформацията остава

Министрите опровергаха лъжите им, но така работи дезинформация - колкото и да бъде опровергавана, все нещо от нея остава в главите на хората. Когато дезинформацията облива масите от социални мрежи, чрез специално създадени или купени за тази цел сайтове, от малки и големи телевизии и дори от държавните обществени медии - БНТ и БНР - това води до създаване на обществено мнение. Точно това е и целта й.

Какво би очаквал един радиожурналист от такъв гост, освен още дезинформация. Волгин не зададе нито един въпрос, който уточнява или уличава в лъжа Костадинов. Напротив, той нарочно му подаде топката, като цитира руски медии, според които “Азов” са завзели два български кораба в Мариупол. И пропусна да каже, че българското Външно министерство и собственикът на кораба отричат това.

Не е само БНР

В държавната БНТ, както и в много частни национални медии, също се разпространяват напълно безкритично фалшиви новини и дезинформация. Така преди 3 седмици, след едно от най-големите шествия в последните години у нас - това в подкрепа на Украйна - познайте кого покани bTV да коментира събитието? Не активистите, които го организираха, не анализатори и експерти, а известния с проруската си позиция и дезинформацията, която разпространява, Костадин Костадинов.

Костадинов не просто изрече неистини, че този протест не е организиран от българи и че в него участват "терористични организации", но тезите му продължават да стоят съвсем безкритично на сайта на телевизията, чиито редактори с два клика във Фейсбук могат да стигнат до организаторите и да говорят с тях. На сайта на БНР пък почти 18 часа стоеше "новината", че излезлите да подкрепят Украйна са едва "стотици", без тя да бъде актуализирана.

По време на участието на кандидат-депутата от “Възраждане” Пламен Пасков по телевизия Евроком пък беше излъчена част от видеоклипа на песента "Никогда-нибудь" на руския рапър Хаски, в който статист в чувал за трупове пуши цигара. Видеото бе обявено за “доказателство”, че руските зверства в Буча не са се случвали. Интервюто е разпространено от “Възраждане” в партийния канал в YouTube на 7 април 2022 г. под заглавие “Пламен Пасков с брилянтен анализ за войната Русия - Украйна и ролята на България”.

Разпространението на дезинформация е подкрепа за агресора

Докато се разкриват все повече и повече от зверствата на армията на Путин и броят на бежанците от Украйна надмина 4,5 милиона, български медии, част от които са финансирани с пари от данъкоплатеца, безкритично разпространяват дезинформация в полза на Русия. Това не са просто фалшиви новини, целящи да доведат до повече кликове и съответно до повече пари от реклама. Това е вземане на страната на агресора - Русия, тъй като тази дезинформация е част от войната, наричана в учебниците “психологическа операция".

И ако непосредствената й цел да блокира даването на военна помощ на Украйна изглежда не чак толкова опасна за българското общество, дългосрочните последствия ще останат с поколения, защото ще формират  нагласи и предразсъдъци, които се предават от родители на деца.

Това трябва да спре веднага

Предразсъдъците в полза на всички руско, без то да се подлага на спор и анализ, са другата причина за разпространението на дезинформация, освен стремежът към власт и пари. Образованието, функционалната неграмотност и ниската медийна култура допринасят за вирусното разпространение и безкритично приемане на дезинформацията.

Разбира се, освен очевидната конспирация, трябва да приложим и бръснача на Ханлън, който гласи: "Никога не търсете злонамереност в нещо, което може адекватно да бъде обяснено с глупост."

Точно заради това власт и медии трябва да осъзнаят своята отговорност и да спрат безкритичното разпространение на дезинформация. Преди да е станало твърде късно.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАМЕТ

    Ана Ангелова - ненадмината българска Кармен

     25 години без оперната певица.

    "Наистина, внушителен бе актьорският диапазон на тази рядко надарена певица и актриса."

     
  • ДНЕВНИЦИ

    Радичков - от другата страна на луната

     Из "Дневници"-те на Марин Георгиев

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ЮБИЛЕЙ

    Авторът! Авторът!

    Скорсезе все още олицетворява значимото авторско кино в неговата американска интерпретация, съчетаваща актуална проблематика и зрелищно професионално майсторство.

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 99 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За механизмите на контрол в седмото изкуство

Книгата на Деян Статулов „(Не)възможната свобода. Идеологическа цензура в българското игрално кино (1948–1989)“ е добър повод да разкажем на младите за филмите, които въпреки монопола на партийната повеля успяват да покажат, че комунистическият идеал е фалшив герой

Мерилин Монро ще надживее „Блондинка“

 

Филмът ни представя сцена след сцена на изнасилвания, обиди, манипулации, измами, унижения и физическа агресия срещу главната героиня

Абсурдна комедия, сатира, драма - за „Амстердам“ и Дейвид О. Ръсел

 

Ще има зрители, които ще го изгледат с каменни лица, след което напористо ще критикуват и злорадстват, други ще се забавляват и ще се кикотят, а малка част просто ще остане изненадана и развълнувана