АДВОКАТ СИЛВИЯ ПЕТКОВА, "ФЕЙСБУК"

Няма как да остана равнодушна към състоялата се вчера церемония по връчване на наградите ИКАР 2021.

Съюзът на българските артисти връчва националните награди "Икар" за сценични постижения през изминалата календарна година. Такъв е правилникът. Само по изключение наградата се връчва за изключителен принос и логично, и напълно заслужено, тази година тя отиде при Татяна Лолова.

Някак между другото бяха представени наградите в категория "Цирково изкуство" и "Вариететно изкуство". Дори не бяха излъчени видеата на номинираните. Самото награждаване не беше излъчено и по БНТ. Това са две изкуства, които едва едва дишат, но в тях, като последните мохикани, продължават да се борят много и невероятно талантливи млади хора, за които изминалата година беше ужасяваща в професионален план. Включително, в разгара на пандемията София се сдоби с вариететен театър. За тези млади хора гилдията не дава абсолютно никакви стимули за развитие.

Въпреки правилата на самия САБ за връчване на наградите, победителите се оказаха артисти, работили за последно в зората на демокрацията. Победителят в категория "Цирково изкуство" се оказа напълно неизвестен за хората под 30-35 години. И това е нормално, защото, както той самият каза, докато получаваше наградата, не се е качвал на сцена в последните 25 години. Същото се отнася за победителката в категория "Вариететно изкуство". Класика. То нищо в държавата не се случва според правилата, какво да говорим за един "Икар".

Цялата церемония беше тъжна. Ужасно тъжна. В рамките на една календарна година българското театрално изкуство изгуби много от иконите си. Последният огромен удар дойде със смъртта на Иван Налбантов, който почина преди два дни. Старата театрална школа пък се пресели в небесния театър почти напълно със смъртта на невероятната и непрежалима за българската публика Татяна Лолова. При това твърде скоро след загубата на Госпожа стихийно бедствие и Мастъра. Жива и здрава да е проф. Цветана Манева, която остана може би последният доайен на гениалния български театър.

Самата церемония беше открита от Ицо Хазарта, който цензурира нецензурните думи в песните си, а около него танцуваха полуголи момичета. Не, че има нещо лошо в това. Напротив. Просто всеки вид музика си има подходящо време и място. 

Прекрасно е да се види, сред номинираните и наградените, с колко много талантливи хора разполага страната ни. Много от тях са съвсем млади. Остава надеждата, че изкуството в България все пак е някак още живо, макар и на прага на последния си дъх.

Само победителят в категория "Дублаж" при мъжете - Любомир Младенов, с леко шеговит тон, прояви смелостта да нарече нещата с истинските им имена - че дубльорите са оставени да работят в мазета, където има кислород за не повече от 30 минути, забравени от всички, с унизително ниски заплати. Истината е, че това е положението във всяка една от театралните сфери.

А българите сме жадни за изкуство. Измежду излизанията на Ицо Хазарта и полуголите момичета имаше едно невероятно, уникално изпълнение на Керана и маестро Васко Василев. Песента е създадена специално за церемонията в памет на отишлите си през тази и изминалата година български артисти. Ето така е редно да изглежда церемонията. Пиано и цигулка. Уникалният глас на Керана. 

Веднага след това изпълнение излезе председателят на САБ - Христо Мутафчиев. По избелели дънки, по смачкани маратонки и много трудно подвижен. Той самият е една метафора на българското изкуство, което също като него е с избелели дънки, смачкани маратонки и едва се движи. И е в това състояние, заради липсващия стимул за младите, които като истински мазохисти продължават да се борят за своята публика.

Церемонията беше закрита от Ицо Хазарта и полуголите момичета. "Браво, браво, господине. Хубаво ли ти е? А дано ти мине!" (по мотиви от едноименната песен на Ицо Хазарта, с която церемонията приключи).

  • ЗВЕЗДЕН ПРАХ

    Джордж Клуни, който не се страхува да остарява

    Той два пъти е избиран за най-сексапилен мъж на планетата. Лицето му е по реклами и билборди в целия свят. Едновременно с това е един от най-успешните актьори в историята и активист, който не се страхува да говори за редица проблеми.

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„В слушането на музика, четенето на книги и гледането на филми наравно участват както създателите, така и консуматорите. Всеки със своята интелигентност, глупост, тъга, веселие, моментно настроение.“

Рангел Вълчанов, български режисьор, роден на 12 октомври преди 96 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Аз съм виновен“

 

Книгата на Михаил Зигар „Война и наказание“ е анализ на отношенията между Русия и Украйна през последните три века и през последните три десетилетия.

Акустика за изгубената родина

 

В „Изгнание и музика“ Етиен Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху творчеството на композиторите, преминали през това изпитание.

Между два свята: една българска тийнейджърка в Мюнхен

 

Какво е да растеш в Германия като дете на български мигранти? Да живееш в непрестижен квартал, но да учиш в елитна гимназия в центъра на Мюнхен? Живот между два свята: темата в дебютния роман на немски на Анна Димитрова.