БНР

Сградата на Народния театър "Иван Вазов", една от архитектурните забележителности на София, днес става на 114 години.

Тя е построена по проект на известните австрийски архитекти Фердинанд Фелнер и Херман Хелмер, автори на планове за театрални сгради в цяла Европа.

Изграждането струва милион и половина тогавашни лева, а интересът при откриването на 3 януари 1907 година е огромен.

На сцената пред 900 зрители  се играе специално написания от Иван Вазов пролог "Слава на изкуството" и част от историческата драма "Иванко" на Васил Друмев.

Събитието остава в историята с още нещо - студенти от Софийския университет са недоволни от елитисткия характер на откриването, като освиркват и замерят със снежни топки пристигащия в театъра кортеж на княз Фердинанд.

В резултат с указ на монарха дейността на университета е спряна за половин година, преподаватели са уволнени, а на студентите се забранява да членуват в партии. Академичната автономия е възстановена чак година по-късно.

Сградата днес. Снимка: Уикипедия

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Този, който убива човек, убива разумно същество, което е по подобие на Бог, но този, който унищожава добра книга, убива самия разум.“

Джон Милтън, английски поет и публицист, роден на 9 декември преди 415 години

Анкета

Ще подарите ли книга за Коледа?

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Наполеон“ - филм за възхода и падението на един амбициозен лидер

 

Ридли Скот здравата се е потрудил върху своя епос и заслужава похвала, която ще му е необходима в неговото по-нататъшно творческо развитие

„Диада“ без доза щастие

„Диада“ е честно реализиран филм, с уверена и с ясни послания режисура, впечатлява и операторска работа

За „Ваймар експрес“ и силата на таланта

 

На финала авторката на филма търси помирителен жест – тя деликатно и предпазливо, премерено и едва ли не извинявайки се, стига до извода, че личността и пристрастията на Мутафова отстъпва пред силата на нейния талант, което си е и самата истина.