Драматизации на творби на чешките класици Ярослав Хашек и Карел Чапек, ще бъдат излъчени в рубриката „Радиотеатър” на програма „Христо Ботев”. Те звучат  от 0.20 след полунощ от 13 до 17 март.

Началото  е на 13 март с „Паноптикум” на Хашек - една истинска върволица от човешки характери, обединени от панаира, този толкова обикнат от чешкия писател топос на веселието и разнообразието. Веднага след него тръгва „Играта с любовта е фатална” - фарс на двамата братя Чапек, Йозеф и Карел, в който те обединяват творческите си сили, за да създадат една забавна история. 

На 14 март продължаваме с „Небесното яйце” на Владислав Коржец и с миниатюрата „Гардеробът” на Иржи Марек - автора на толкова популярния преди време сборник „Паноптикум на стари криминални случаи”. 

На 15 март слушателите ще се срещнат с две по-неизвестни имена на чешката драматургия - Вацлав Боровичка и Франтишек Обжера. Боровичка с „Жестокият Бил” се потапя в тъжната история на хванат в клещите на съдебната система наивничък човечец, Обжера също дълбае в тази посока - принудата към спортистите да правят всички възможно, включително приемането на забранени стимулиращи вещества, за да повишат резултатите си. Така всъщност и героят на Обжера се оказва жертва на системата, която изисква от него да пренебрегне и здравето си, и близките си, само и само да отговори на натиска ѝ. 

На 16 март със „Собствениците на ключове” ще срещнем нашите слушатели с един непознат Милна Кундера - Кундера драматурга, който през история от чешката съпротива срещу хитлеристката окупация сблъсква едни взрени в собственото си нищожно битие хорица, глухи и слепи за надигащото се бедствие. След Кундера идва отново Карел Чапек с „Опит за убийство” - драматургична миниатюра, написана в добрите традиции на неговите „Разкази от единия и от другия джоб”. 

Но с истинския Чапек, автора на „Р.У.Р.” и „Войната със саламандрите”, ще се чуем на 17 март, когато в типичния си стил на изобретател на фантастични сюжети той ще ни разкаже какво е да си обречен на безсмъртие. От едно дело за наследство се оказваме в един странен свят, в който миналото се преплита със сегашното, за да разберем, че може би не смъртта, а липсата е голямото нещастие.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Когато жените обичат, те ни прощават всичко, дори и недостатъците. Когато не ни обичат, те не прощават нищо, дори достойнствата ни.“

Оноре дьо Балзак, френски писател, роден на 20 май преди 223 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Нагоре по обратния път 

 

Литературните умения на един професор по право

Гледайте “Второто освобождение”

 

Ние винаги на 1 февруари отбелязваме гибелта на жертвите на Народния съд и избиването на интелектуалния елит. Но всъщност чрез този филм ще разберете много по-страшното за бъдещето ни пречупване на българската нация - което виждаме и днес с реакциите на войната, с хилещите се емотикончета на снимките от Буча, в речника на водещите ни политици.

Автопортретът на Иван Добчев

 

Единайсет ескиза – така са наречени частите, на които е разделена книгата и всяка разказва етап от живота на режисьора