Драматизации на творби на чешките класици Ярослав Хашек и Карел Чапек, ще бъдат излъчени в рубриката „Радиотеатър” на програма „Христо Ботев”. Те звучат  от 0.20 след полунощ от 13 до 17 март.

Началото  е на 13 март с „Паноптикум” на Хашек - една истинска върволица от човешки характери, обединени от панаира, този толкова обикнат от чешкия писател топос на веселието и разнообразието. Веднага след него тръгва „Играта с любовта е фатална” - фарс на двамата братя Чапек, Йозеф и Карел, в който те обединяват творческите си сили, за да създадат една забавна история. 

На 14 март продължаваме с „Небесното яйце” на Владислав Коржец и с миниатюрата „Гардеробът” на Иржи Марек - автора на толкова популярния преди време сборник „Паноптикум на стари криминални случаи”. 

На 15 март слушателите ще се срещнат с две по-неизвестни имена на чешката драматургия - Вацлав Боровичка и Франтишек Обжера. Боровичка с „Жестокият Бил” се потапя в тъжната история на хванат в клещите на съдебната система наивничък човечец, Обжера също дълбае в тази посока - принудата към спортистите да правят всички възможно, включително приемането на забранени стимулиращи вещества, за да повишат резултатите си. Така всъщност и героят на Обжера се оказва жертва на системата, която изисква от него да пренебрегне и здравето си, и близките си, само и само да отговори на натиска ѝ. 

На 16 март със „Собствениците на ключове” ще срещнем нашите слушатели с един непознат Милна Кундера - Кундера драматурга, който през история от чешката съпротива срещу хитлеристката окупация сблъсква едни взрени в собственото си нищожно битие хорица, глухи и слепи за надигащото се бедствие. След Кундера идва отново Карел Чапек с „Опит за убийство” - драматургична миниатюра, написана в добрите традиции на неговите „Разкази от единия и от другия джоб”. 

Но с истинския Чапек, автора на „Р.У.Р.” и „Войната със саламандрите”, ще се чуем на 17 март, когато в типичния си стил на изобретател на фантастични сюжети той ще ни разкаже какво е да си обречен на безсмъртие. От едно дело за наследство се оказваме в един странен свят, в който миналото се преплита със сегашното, за да разберем, че може би не смъртта, а липсата е голямото нещастие.

„Висшето образование не е показател за ума, скъпите подаръци не са признак за любов, обещанията и думите не винаги са истински. Вашият опит, внимание и поведение към хората – това е наистина ценно.“

Орландо Блум, английски актьор, роден на 13 януари преди 48 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…