На 19 ноември започва петото издание на АСТ Фестивал за свободен театър. В четирите дни на фестивала ще бъдат показани едни от най-интересните независими театрални проекти през изминалата година като „Пепеляшки ООД“, „Установено при огледа“, „Филоктет“ и “Balkan Dance Reality Show”. Още четири съвсем нови заглавия са селекционирани в програмата на фестивала: „Математика на сърцето“, „Да купиш история“, „Дзен игра“ и „TheTimeStopper“. Осемте спектакъла са част от артистичната програма на АСТ Фестивал за свободен театър, чиято тема тази година е „Пето измерение“.

Основната локация на събитието ще бъде новото пространство за съвременен танц и пърформанс ДНК (в подлеза на НДК), където ще се проведат всички събития от Паралелната програма.

От първия до последния ден на фестивала на входа на ДНК ще бъде разположена интерактивната видео-музикална инсталация „Стена от светлина и сенки“, дело на музиканта и художник Иван Шопов (Balkansky/Cooh) и дигиталния художник Албена Баева.  

Вече традиционният за фестивала модул Open Space (20.11., 13:00-17:00 ч.) тази година ще бъде фокусиран изцяло върху изпълнителските изкуства и ще е ръководен от културния мениджър с богат регионален и международен опит Биляна Тануровска. Темата, която ще събере чуждестранни гости, артисти и културни оператори е „Пето измерение на културните политики“. Open Space е съвременна форма на работна среща и дискусии по групи, в която темите, засягат различни области, които се предлагат и разработват в игрова и диалогична атмосфера от самите участници. Резултатите от подобна обмяна на опит зависят изцяло от професионалните и творчески интереси на хората, които участват в срещата. 

На 20 и 21 ноември в дневната част на фестивала, всеки ще има възможност да „изпита“ съвсем новите маршрути на аудио-разходките „Срещи с времето“ (13:00-17:00 ч.), които ще преведат слушателите през тайни места в НДК, а също и в заобикалящата го градска среда. 

За пръв път ще бъде показан запис от представлението „Борхестриптих“ (21.11.2015, 14:30 ч.), което поета и драматург Ясен Василев прави в Шанхай миналата година. Текстът стъпва върху три разказа на Борхес, но и върху творчеството и живота на писателя.

Интерактивната практика Live Trance Circle (21.11.2015, 12:00 ч.) ще въвлече участниците в общуване с едно единственото условие – без думи след започване на музиката. 

В последния ден от АСТ Фестивал за свободен театър ще се проведе и работилницата-пърформанс „Игра на Шекспир“. В основната идея е заложено участниците да комбинират свободно реплики от пиеси на Шекспир, пренареждайки и преосмисляйки сюжета и посланието им. 

За пръв път на АСТ Фестивал за свободен театър ще се осъществи дългосрочната експериментална инициатива „Фейсбук критици“. В сътрудничество с Катедра „Театрознание“ на НАТФИЗ „Кр. Сарафов“, отразявайки програмата на фестивала с текстове, видео и аудио, Фейсбук критиците ще проверят възможностите на социалните мрежи, мислени като платформа за театрална критика и журналистика. Проектът е по идея на театралния изследовател Ангелина Георгиева. 

 Музикална програма

На 19 ноември от 21,30 ч в ДНК бъде е официалното откриване на АСТ Фестивал за свободен театър, в което основно участие ще имат музикалните гости на фестивала - The Bedlam Club. Малко по-късно към него ще се присъединят и Mr.Smiff/GENDA. 

В „Нощта на театрите“ (21.11.2015) отново в ДНК музиката ще е задачата на Global Vision Circle dj set by Dancing Angel.

Партитата са с вход свободен.

 

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин