Временно управляващият директор на Народния театър Александър Морфов е подал оставка заради новата методика за финансиране на театрите, обясни той пред БГНЕС. Според него е недопустимо Народният театър, който е културен институт с национално значение, да получава същата субсидия като всички драматични театри в страната, както предвижда постановлението от 23 юли. С него базата, на която държавата доплаща за сценични изкуства, се промени от продаден билет на 1 лев приход. Срещу решението вече протестираха няколко театъра. 

Ето какво каза още Морфов:

"Подадох оставката си, защото Народният театър не може да бъде подвеждан под общ коефициент с други театри. Във въпросното постановление от 23 юли няма вече такова уточнение за статута. Няма дори привидно отделяне на националните институти. Всички са под една черта като Народният театър е с всички останали с най-ниска дотация. С по-висока дотация са и куклените театри, и музикалните. Как да си обясня всичко това освен с едно единствено нещо – нехайство и престъпна незаинтересованост, дори умишлено принизяване на значението на театъра въобще."

"Предпочитам аз да се оттегля, може пък да назначат някой, който е близък до това чалга правителство, и той да може да издейства по-добри условия за съществуването на театъра."

"Не е тайна за никого, че аз не съм обичан от управляващите, както и че и аз не ги обичам и ги презирам. Моят жест да поема поста беше, за да мога по някакъв начин да продължа съществуването на театъра с надеждата за едно по-добро състояние, каквото ми беше обещано в мига, когато бях назначен.”

"Много е тежко чувството за вина, което изпитвах всеки ден, защото когато дойдох в качеството си на директор, много от хората в театъра, с които се обичаме, имаха големи надежди, че нещо ще променя. А аз нищо не мога да променя. Чувството за вина – да ги срещаш всеки ден тези хора, да ги гледаш в очите и да знаеш, че нищо не можеш да направиш за тях. Да ги оставиш да съществуват в сегашното мизерно положение – това е ужасно.”

Преди да стане и.д. шеф, Морфов беше главен режисьор на Народния театър. Тогава пак подаде оставка в знак на протеста срещу решението на депутатите Слави Бинев да оглави комисията по култура и медии в парламента. Морфов определи това за "геноцид над културата" от страна на управляващите, а Бинев не оглави комисията.

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Аз свикнах да изразявам всичко, което ме вълнува с помощта на музиката и се старая да сдържам чувствата си – не обичам мелодрамите и превземките.“

Йехуди Менухин, американски цигулар и диригент, роден на 22 април преди 109 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.