Вече месец Министерството на културата не е обявило резултатите от проверката си в театъра в Ловеч. Припомняме казуса и питаме: кога министреството ще обяви какво е установило?

В средата на юли за проблеми в Ловешкия театър сигнализира пред БНР председателят на синдикалната организация към КТ „Подкрепа“ Марио Иванов. Той изразява позицията на 17 актьори и служители. Те са се подписали и под сигналите, изпратени от синдикалната организация до Министерството на културата. 

Сигналите са свързани със своеволия и лошо управление на директора на театъра Биляна Петрова, посочи в предаването „Хоризонт за вас“ на БНР Марио Иванов: 

„Делене на чужди и свои. Двоен стандарт. Управлението на театъра е като секта. Няма никаква комуникация. Нямаме Художествен съвет, нямаме Дирекционен съвет. Имаше само едно Общо събрание с участието на цялата трупа – и там само се крещеше. Постоянно се назначават хора и текучеството е голямо. Имаме назначен адвокат, психолог, от вчера имаме назначен фотограф. И драматург, който води страницата във Фейсбук. Пак е неин човек. А другите не сме ги виждали. И художник - изпълнител, който си живее в театъра и натрупа 1000 лева разход, докато бяхме в отпуск заради пандемията“. 

Марио Иванов заяви, че към края на миналата година Ловешкият театър е натрупал загуби в размер на 490 хиляди лева. Той обясни, че се правят представления с големи разходи, но без приходи. А също и че директорката ползва командировки за сметка на театъра при лични пътувания. И още: 

„Направиха друг съюз – Съюза на артистите, който работи в полза на директорката, а не в полза на работещите. Защото тя казва – това е нашият синдикат. И за председател е назначен заместник-директорът, за секретар – главният счетоводител. Заплашва хората, че който не се прехвърли в Съюза на артистите, ще му закупи еднопосочен билет, няма да му бъде подновен договорът и ще бъде уволнен“. 

Директорът на Ловешкия театър Биляна Петрова отказва да застане пред микрофона. В писмено становище до медиите тя посочва, че в началото на тази година приходът на театъра се е повишил два пъти спрямо същия период за миналата година. Относно назначенията посочва, че част от хората съвместяват по няколко длъжности. Тя обаче не отговаря на въпросите има ли конфликт в театъра и оказвала ли е натиск върху тези, които не искат да сменят синдикалната си принадлежност. 

Марио Иванов посочи също, че известен ловешки бизнесмен е назначен за домакин на театъра, получава заплата и осигуровки от театъра. 

За проблемите в театъра са уведомени кметът на Ловеч Корнелия Маринова и министърът на културата.

За липса на ясна политика относно репертоара на театъра потвърждава и Йосиф Сърчаджиев, който е режисьор на четири постановки на ловешката трупа. По думите му един спектакъл се играе само на премиера и най-много още един-два пъти, независимо от големия интерес:

„Аз просто не знам какво става в организацията на този театър. Няма програма. Не знаеш кога се репетира и кога ще има нови представления. Има нещо, което е ненормално в тоя театър. Има нещо гнило, нещо болестно в тоя театър“. 

След подадените сигнали в Министерство на културата оттам отговориха за БНР, че са извършили проверка на дейността на Ловешкия театър и се очакват резултатите от нея. 

Директорката на театъра отговори писмено на медиите. Ето какво гласи част от отговора й за "Ловеч днес":

"Всеки, който не е съгласен, че ние работим в полза на обществото е свободен да потърси реализацията си на свободния пазар. Аз вярвам в свободата на всеки човек и съм готова да чуя и да уважа позицията на всеки от екипа. Живеем във време, в което информацията лети със скорост – по-бърза от светлината. Не вярвам в заплахи, не вярвам, че чрез всяване на страх можеш да принудиш някой да обича работата и колегите си повече, всъщност не мисля, че някой може да забрани на някого да общува с него. Това е несериозно!

Относно назначаването на служители в театъра – мисля, че е невъзможно да се случи такова, при липсата на професионални причини. Изпълняващият длъжността директор има свободата да взема художествени и административни решения. Стандартите са много сериозно разписани и обосновани в Кодекса на труда, както и в Методиката на финансиране на държавните културни институти и никой мениджър не може да ги заобиколи.

Психологът е важен консултант по време на работа по спектакли и ценен съветник за взимане на решения, свързани с хора.

Графичният ни дизайнер съчетава длъжността си и като специалист – дигитален маркетинг. Мога да кажа, че съм горда, че млад човек, който е завършил своето образование в Милано е привлечен да работи в Ловеч заради театъра и съдържанието, което произвеждаме и то за изключително ниско възнаграждение, много под пазарните цени за услугите в сектора.

Драматургът на театъра е високо квалифициран кадър на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Като докторант и театровед – Елена Ангелова – съвместява длъжността си и като специалист – връзки с обществеността, а ние имаме огромния късмет и шанс да се възползваме от предишното ѝ образование в специалността „Театър на движението“ и да я „употребим“ като хореограф и то без да заплащаме затова, а отново заради любовта ѝ към театъра и заради това, че тя припознава Ловешкия театър като място, което започва да развива своя творчески потенциал."

 Кой крив и кой прав трябваше да установи министерството. Чакаме.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Ние сме за света все още една неизвестна кинотеритория. Тепърва трябва да пробиваме - нямаме унгарския, полския, чешкия или немския опит от миналото.”

Никола Рударов, български актьор и режисьор, роден на 6 декември преди 97 години.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.