ОТВОРЕНО ПИСМО ДО МЕДИИТЕ

Обръщаме се към българската общественост във връзка с изразеното отношение на г-н Христо Мутафчиев относно мерките, предприети от Министерството на културата на Република България за редица български театрално-сценични институти през м. февруари т.г. (тези мерки не са предмет на настоящето писмо). Подтикнати сме да изразим своето становище поради системното неспазване на Устава на Съюза на артистите в България от страна на неговия Председател. Уроненият авторитет както на САБ, така и на актьорската и прилежащите ѝ гилдии, е резултат от недопустимото за една творческа синдикална организация подменяне на каузални с тяснопартийни интереси.

Водени сме от твърдото си убеждение, че Съюз на артистите в България трябва да съществува и той трябва да отстоява правата и интересите на всички заети в сферата на сценичните изкуства, да утвърждава и насърчава устойчивото и качествено развитие на тези изкуства, да представлява постоянен и безпристрастен коректив както на съответните работодатели, така и на Министерството на културата, да възвърне доверието у своите членове и облика си на професионална организация. Защото такъв съюз е conditio sine qua non за съвременна европейска България и бъдещето развитие на изкуството у нас.

Поради тези причини ние, колективът на Народния театър „Иван Вазов“, изискваме г-н Мутафчиев да се оттегли незабавно от председателския пост на Съюза на артистите в България.

Из Устава на САБ:

„1.1. [САБ] е независим от политически партии и държавни структури и се ръководи единствено от волята на своите членове при спазване на принципите за автономност, професионализъм, прозрачност в работата на ръководните органи“ – поведението на г-н Мутафчиев е подчертано политически непотистко и в разрез с волята на членовете, ако въобще такава воля е изявена предвид незначителната членска маса на САБ днес;

„3.1. Да работи за утвърждаване на театрално-сценичното изкуство и за издигане на престижа му […]“, „3.3. Да отстоява гражданските права [...] на членовете си и ги защитава при накърняване на професионалното им достойнство [...]“ и „3.4. Да съдейства за съхраняване паметта на театралното дело у нас [...]“ – с изявленията си относно колегите си в актьорската гилдия от 11 февруари 2016 г. г-н Мутафчиев тъкмо напротив – работи в ущърб на това достойнство и против издигане на престижа на изкуството в българското общество, като чрез тези си действия насажда негативен образ на гилдията в публичното пространство;

„3.6. Да отстоява синдикалните права на членовете си, свързани с: индивидуалните, колективните трудови и браншовия трудов договор“, „4.6. Защита на членовете при възникнали трудово-правни проблеми“ и „Ръководството на САБ представлява [интересите на своите членове] на национално равнище единствено и само в сферата на сценичните изкуства и не позволява тези интереси да се размият в общите социални проблеми.“ – освен че нищо от горепосоченото в Устава на САБ не се случва, г-н Мутафчиев успя да сведе членската маса на Съюза, да се разбира – легитимната представителност на съсловието пред обществото, до тесен кръг свои съмишленици.

19 февруари 2016 г., София

 

Народен театър „Иван Вазов“:

Албена Колева

Албена Ставрева

Александра Василева

Александър Морфов

Ангел Ангелов

Аня Пенчева

Биляна Събева

Благовест Благоев

Бойка Велкова

Борис Ненов

Борислав Ковачев

Ванеса Лу

Васил Драганов

Веселин Анчев

Веселина Карабонева

Виктор Танев

Виктория Колева

Владислава Николова

Вяра Табакова

Георги Боев

Георги Георгиев

Георги Христов

Дарин Ангелов

Деян Ангелов

Деян Донков

Димитър Николов

Ева Данаилова

Жорета Николова

Зафир Раджаб

Ива Станчева

Ивайло Герасков

Иван Бърнев

Йосиф Шамли

Ирина Иванова

Калоян Трифонов

Константин Ангелов

Кристиан Николов

Леонид Йовчев

Лилия Гелева

Лило Петров

Лиляна Николаева

Мануела Пехливанова

Мария Джобова

Мария Каварджикова

Мария Колева

Меглена Димитрова

Михаил Петров

Моника Гуркова

Наталия Симова

Неда Спасова

Никола Тороманов

Олга Недялкова

Павлин Петрунов

Пламен Пеев

Рени Врангова

Роза Пейчева

Росица Обрешкова

Сава Драгунчев

София Бобчева

Спас Качаков

Сребрина Георгиева

Станислав Николов

Стефания Колева

Стоян Алексиев

Теодор Елмазов

Христо Петков

Христо Терзиев

Христо Ушев

Христо Чешмеджиев

Хубавена Йонкова

Юлиана Накова

Явор Попов

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

 „Ако има рай, Джейн Остин седи в една стая заедно с Майка Тереза и принцеса Даяна и заедно слушат „Дюран Дюран“. Ако има ад, тя стои права.“

Роди Дойл - ирландски писател, сценарист и драматург, роден на 8 май преди 65 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия

Голата истина за група „Жигули“

 

За каква криза може да се говори в родното ни кино, дори в днешните условия, след като имаме такъв талантлив и плодовит режисьор?

Прозренията на Александър Шурбанов

 

 Думи за юбилейната книга на поета от Огнян Стамболиев