БИЛЯНА РАЙКОВА, "ФЕЙСБУК"

Театър “Ренесанс” е проект на арх. Никола Лазаров - титан от европейска величина, проектирал много от сградите по царско време, включително всички дворци. Точно тази година има юбилей - 140 години от рождението му. Мутрите, естествено, никак не се вълнуват от творчеството му и доста успешно се опитват да го унищожат. В критично състояние е къщата на Гешов, гореспоменатата сграда, да не продължавам.

Управлението на града не че не може, но не иска да се занимава със спазването на Закона за културното наследство

от собствениците и институциите и толерира разрухата, събарянето и новото строителство на ключови места в старата част на града. Едва ли случайно и безвъзмездно, но това е отделна тема.

Сградата през 1900 г. е за кратко собственост на едновремешната адвокатска каса, след което се превръща в много посещавания театър с градина “Нова Америка”. Сегашният собственик от години се опитва да я съсипе по всякакъв начин и много добре му се получава. За щастие, през 2016 г. едно единствено частно лице внася жалба до НИНКН с предложение за запазване на сградата и превръщането й в културен център. Неизвестно по какви причини, са му обърнали внимание и Д. Джуркова дава положително становище за тази възможност. Оттогава насам нищо не е направено в тази посока, освен новите опити за палене и рушене на сградата, които отстават без санкции. Няма да стане без граждански натиск и вопли.

Не е проблем за отпускане на сума за откупуване и възстановяване на сградата,

това би струвало доста по-малко от регулярен уличен ремонт например.

Много зависи кой ще надделее в тази доста неблагодарна битка.

Има проект за нова сграда на арх. бюро “Модус”.

Както винаги, делото за спасяване на давещите се знаем в чии ръце е.

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 142 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…