Любомир Аламанов, SiteMedia Consultancy

Извинявам се, че в празничния ден ще пиша за сериозни неща. Но като казвам, че кризисният мениджмънт ще е най-търсената услуга в следващите месеци, не се шегувам. И ситуацията през последните 24 ч. го доказва. Няколко бързи впечатления:

1. От дни синоптиците казват, че последните дни ще вали сняг. Даже казват в кои райони ще има код за повишена опасност. Снегорини трябваше да се разположат по самата магистрала. А не да се чака и да стане късно да се тръгва от депата.

2. От години се знае, че на 30 декември ще има масово пътуване на хората. Което е предпоставка за задръствания. Следователно още една причина да се разположат предварително тежки машини по магистралата.

3. Тировете трябваше да бъдат спрени от движение. Но лобито на автопревозвачите си свърши добре работата и това не стана. От години е тази битка, България е една от малко страни, където тежки камиони денонощно. Седем дни в седмицата тероризират пътищата. Няколко големи паркинга по магистралата, за които говорим от години, щяха да решат ситуацията. А и желанието на депутатите. Ама последното сигурно е мотивирано по друг начин...

4. Дежурните в държавните структури трябва да разберат, че когато са дежурни по празниците, те са на работа. И да са готови да мислят и работят.

5. Не може непрекъснато премиерът да е шеф на кризисен щаб. Просто не може. От див популизъм, да се покаже колко работи и мисли за хората, блокира всякаква идея държавните структури да организират смислен кризисен щаб. И от това страдат всички.

6. Не може да се говори: Всички снегорини са навън, нямаме какво повече да направим. Можете, наемете повече снегорини. Ама това е свързано с едни фирми, които трябва да спечелят едни конкурси, нали?

7. Хората масово пътуват, защото Строителят на магистрали не спря да дудне как ни направил магистралите и сега всеки може да пътува. Е, явно не може. Още една лъжа. То, само със строежи не става, и поддръжка си трябва.

8. Защо не се използват медиите, традиционни или нови, за непрекъсната информация. Самите медии са готови, а и това им е една от функциите. Само трябва да им се подава информация. От вчера следобед трябваше през час да се дава инфо, че магистралата е затворена, и че никой не трябва да тръгва. Повечето хора казват, че ако са знаели за ситуацията, то сигурно са щели да си променят плановете.

9. Какво значи: "Чакаме да спре снега и тогава излизат машите да чистят."? Ние да не сме на полярния кръг? В Канада или скандинавските страни значи с месеци да не чистят. Глупости. Ако не можете, ходете си.

10. Ако има много навявания, садете дървета по пътищата. Например. Или друго. Не може непрекъснато да се говори, че нещо е проблем, но да не се предприемат мерки за преодоляването.

11. Колко шофьори на тирове са наказани, че пътуват неподготвени за зимни условия? Или че тръгват при забрана за движение? На колко транспортни фирми са им взети лицензите?

12. Защо няма инфо-кампании какво да правят шофьорите при такива тежки условия? Или всеки като си вземе книжката, да се учи от практиката, пък като оцелее, да запали една свещ...

13. Безумие е да се говори, че няма пари и затова се правят компромиси. Има милиарди за раздаване в края на годината, но няма малко пари за допълнителна техника в резерв през зимните месеци, така ли? Все пак зимата ни е два или три месеца, не сме в Арктика.

14. Ако не е работа на агенцията за поддържане на пътищата да се справя с подобни кризи, на коя институция е? Кой е кризисния щаб, кой е шефът му? Премиерът? Не е сериозно.

15. Просташките приказки на Бойко вкарват в заблуждение хората. И съсипват идеята, че може да имаме нормални институции. Абсурд е всичко да е в парализа, докато се чака Той какво ще каже. Новогодишно пожелание: дано всички пожарникари, физкултурници и всякакви подобни се махнат от управлението. Не стават.

Основният извод е, че няма процедури за превенция на подобни ситуации. Или че никой не ги спазва. 

А пари има. В момента АПИ е обявил обществена поръчка за изграждане на електронна система за събиране на тол-такси. С прогнозна стойност 300 милиона. Какво ще прави тази система, не знам. За тези пари сигурно сървърите ще служат за снегорини. Срокът за подготовка на документите за подобна сложна процедура е 5 дена. Найс, нали?

За цялата тази ситуация са виновни политиците. Защото с алчност и некомпетентност само правят глупости. И дано да няма жертви, защото това ще им тежи на съвеста. Като сте некомпетентни, махайте се.

Източник: "Фейсбук"

„Лесно е да се предвидят действията на себелюбеца, трудно е да се отгатнат само действията на честните и безкористните хора.“

Фенимор Купър, американски писател, роден на 15 септември преди 235 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Това най-опасно изкуство – науката

 

 

„Кога престанахме да разбираме света“ и е, и не е обичайна книга. Тя е от тези романи, които можем да определим като факшън

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.