СВЕТОСЛАВ СПАСОВ, "СЕГА"

ГЕРБ не изпълни обещанието си да приеме максимално бързо промени в законодателството, с които да бъдат защитени паметниците на културата. Заявеното след пожара в Царските конюшни в София в края на юли всъщност не се случи. Парламентът прие вчера на второ четене в четвъртък нови текстове в Закона за културното наследство, които не включват никакви мерки относно отговорността на собствениците на подобни сгради, както обещаваха отговорните фактори в ГЕРБ.

В края на юли пожар в историческия комплекс изпепели значителна част от покрива и таваните на част от сградите. Към него от години има сериозни инвеститорски интереси, което породи съмнения, че става дума за умишлен палеж - версия, която не е опровергана и досега.

След инцидента в продължение на няколко дни институциите си прехвърляха топката кой трябва да понесе отговорността, преди на среща при премиера Бойко Борисов да се реши обектът да получи временен статут на паметник на културата. Министерството на културата и Столичната община поеха ангажимент да изготвят спешни промени, с които да задължат и мотивират собствениците на такива имоти да се грижат по-добре за собствеността си и да предвидят по-строги наказания при неизпълнение. Обяснено бе още, че ще се облекчат и процедурите за кандидатстване за финансиране по европейски и други програми. Обещанието бе текстовете да бъдат готови и внесени най-късно през септември. Нищо от това обаче не бе изпълнено извън частния случай с Царските конюшни, които временно бяха обявени за паметник на културата. 

Вместо по-строги мерки в защита на паметниците бяха гласувани поправки, свързани с представянето на културни ценности, открити под вода, както и въвеждане на дигитализация на културното наследство. Законопроектът на Министерството на културата бе приет без никакви дебати и с почти пълно мнозинство. Редакциите в Закона за културното наследство бяха внесени през юни и не бяха обсъдени през миналата парламентарна сесия.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин