Най-прогресиращата солистка на балета в Софийската опера – Боряна Петрова, отново ще изпълни главната роля в балета „Копелия”. Единственото представление, планирано засега, е на 14 март, събота, от 19 ч.

Петрова направи блестящ дебют в тази роля миналата пролет. Тогава тя получи 3 главни роли – Маша в „Лешникотрошачката”, Свинилда в „Копелия” и Китри в „Дон Кихот”. И в трите се представи блестящо. Предстои да я видим и в главната роля на принцеса Аврора в „Спящата красавица”.

На 14 март ще й партнира Никола Хаджитанев в ролята на Франц. Миналата година главната мъжка роля изпълни Александър Александров. Петрова и Хаджитанев вече танцуваха заедно в „Дивертименто брилянте” – етюд от първата серия на „Американски балет за България” преди 4 години по музика на Джордж Баланчин. В него Петрова беше с оригиналната пачка на Сюзън Фарел.
Репертоарът на Боряна Петрова включва роли в балетите: „Лешникотрошачката” и „Лебедово езеро” (П. И. Чайковски); „Жизел” (Адолф Адам); „Дон Кихот” (Лудвиг Минкус); “Stepping Stones” (Катрин Поузин), “Divertimento Brillante” (Джордж Баланчин), сюита „Вардар” (Панчо Владигеров), “La Source” (Джордж Баланчин); „Шехеразада” (Катрин Поузин), “Concerto Barocco” и „Класическо па де дьо” (Джордж Баланчин); „Баядерка” (Лудвиг Минкус); „Зорба гъркът” (Микис Теодоракис); „Силфида” (Херман Льовенскьолд); „Рапсодия в синьо” (Гершуин); „Кармен” (Бизе/Шчедрин); „Серенада” (Джордж Баланчин).

Печели отличия в престижни балетни конкурси: „Златната пантофка” (Париж, 2005 г.) – златен медал; Грас (Франция, 2005 г.) – бронзов медал; „Анастас Петров” (Добрич, 2006 г.) – второ място; Международен балетен конкурс (Варна, 2006 г.) – награда за артистичност. Участва в Международния конкурс в Лозана (Швейцария, 2007 г.)

Музиката на балета „Копелия, или момичето с емайловите очи” е дело на френския композитор Лео Делиб (1836–1891г.). Премиерата има голям успех на сцената на парижката „Гранд опера” на 25 май 1870 г.  У нас „Копелия” е първият самостоятелен балет, поставен на сцената на Народния театър. Затова датата на премиерата – 22 февруари 1928 г., се счита за рождена в летоброенето на българското балетно изкуство. Хореографията на тази първа „Копелия” е дело на Анастас Петров (1899-1978), който изпълнява и ролята на Франц. Свинилда е пресъздадена от Надя Винарова и Анна Воробьова. Георги Донев е Копелиус, а Георги Попангелов – кметът.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Когато обичаш литературата, книгите и големите поети, дори най-циничните, има нещо, което те тегли нагоре.“

Жана Моро, френска актриса, родена на 23 януари преди 94 години

Анкета

Ходите ли на културни събития, откакто се изисква сертификат?

Да - 27.6%
Не - 65.5%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Страсти и стълкновения за четвъртата „Матрица“

Защото, нека не се залъгваме – това си е поп културен феномен, съизмерим със „Звездни войни“ и „Терминатор“ и всеки, пък бил и негов създател, дръзнал да прави продължение след две десетилетия, неизбежно ще трябва да приеме пороя от противоречиви мнения и оценки, които ще го съпътстват. Анализ на Борислав Гърдев

Симетрията и нейното нарушаване

 

Наред с всемирните въпроси, които поставя и които „никой век не разреши“, поезията на Михаил Иванов е и много земна и всекидневна.

Немерената реч на Георги Борисов

 

 Силвия Чолева за  "Откаченият вагон" биографичната книга на поета и издател