Последният спектакъл за сезона на балета „Лешникотрошачката” беше изпратен с бурни и продължителни аплодисменти от публиката на Софийската опера и балет тази вечер. Блестяща в ролята на Маша беше солистката Боряна Петрова, в ролята на принца й партнира Емил Йорданов. 

Петрова летеше на сцената – изключително ефирна балерина, създадена за балетите на Пьотр Илич Чайковски и изваяна в школата „Ваганова” в Петербург. Тя е сред малкото актриси в България, владееща отлично техниката на руския класически балет и благодарение на класата си вече изигра много пъти Маша, както и главните роли в „Копелия”, „Дон Кихот”, а след броени дни и „Спящата красавица” – роля, в която, за жалост, не я видяхме в София, но пък ще дебютира в операта в Бари на 14 февруари. 

„Лешникотрошачката” е сред най-красивите балети на Чайковски и хореографа Мариус Петипа и е характерен с ярките си второстепенни  солови роли, в които изпъкнаха Катерина Петрова, Цецо Иванов, Вихра Маджарова, Памела Пандова и още обещаващи артисти. Кирил Иванов беше убедителен като вълшебника Дроселмайер. Диригентът Борис Спасов и оркестърът показаха обичайната си класа.

Залата на операта беше пълна с международна публика и много деца, а на финала зад кулисите лично бившият цар и бивш премиер Симеон Сакскобургготски и съпругата му Маргарита поздравиха солистите и застанаха до Боряна Петрова и Емил Йорданов, за да се снимат с трупата на балета. Сакскобургготски поздрави изпълнителите за изключителното представление и сподели вълнението си от добрия спектакъл. 

 

„Ако искаш мъжете да са добри с теб, трябва да се държиш отвратително с тях; отнасяш ли се както трябва, те ще те накарат да си платиш за това.” 

Съмърсет Моъм, английски писател, роден на 25 януари преди 151 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...