Анита Димитрова, "СЕГА"

"Човекът, който уби Дон Кихот" е буквално донкихотовският проект на Тери Гилиъм - единствения американец в британското комедийно комбо "Монти Пайтън" и режисьор на филми като "Бразилия", "12 маймуни", "Кралят на рибарите" и "Монти Пайтън и Свещеният граал". Да се появи той на бял свят отне близо две десетилетия усилия. Провалът на първата версия, замислена с Джони Деп и Жан Рошфор и увековечена в документалния филм "Изгубени в Ла Манча", ни най-малко не обезкуражи ветерана. Още много препятствия, отлагания и дори заболявания съпътстваха филма на 77-годишния Гилиъм в пътя му към публиката. Най-сетне тази пролет той имаше премиера на фестивала в Кан, където бе добавен в селекцията в последния момент.

А тази есен ще бъде показан и в България - на фестивала "Синелибри", чието четвърто издание предстои през октомври. Премиерата е на 16 октомври в зала 1 на НДК, като на този ранен етап могат да се купят билети с 25% намаление. 

"Човекът, който уби Дон Кихот" (2018) разказва историята на изгубил ума си старец, който е убеден, че е Дон Кихот, и взима специалиста по реклама Тоби за своя верен оръженосец Санчо Панса. Двамата поемат на сюрреалистично пътешествие, скачайки напред-назад във времето между настоящия XXI и магическия ХVII в. Постепенно, както самият печално известен рицар, Тоби е погълнат от илюзорния свят и е неспособен да разграничи фантазията от реалността. Историята приключва с емоционален фантасмагоричен финал, в който Тоби "навлича мантията" на Дон Кихот де ла Манча.

Филмът е създаден по мотиви от "Дон Кихот" на Мигел де Сервантес, една от най-значимите творби в историята на световната литература. Сценарист редом с Тери Гилиъм е и Тони Грисони.  Образите на Дон Кихот и Санчо Панса са поверени на Джонатан Прайс и Адам Драйвър, в останалите роли ще видим Стелан Скарсгард, Олга Куриленко, Серхи Лопес, Джорди Мола, Роси де Палма и др.

Четвъртото издание на кинолитературния фестивал "Синелибри", в чийто афиш влизат само екранизации по литературни произведения, ще се проведе от 10 до 24 октомври и ще предложи над 300 прожекции, сред които 45 премиери. Мотото на фестивала тази година е "Любов между редовете".

"Синелибри", който от м.г. има и конкурсен характер, вече обяви своето жури - петима изявени професионалисти от света на киното и книгата. Председател е Мартичка Божилова - един от най-успешните български продуценти, носителка на "Златна палма" 2018 г. като копродуцент на румънския филм "Не ме докосвай". Сред българските творби в портфолиото й са "Безкрайната градина" на Галин Стоев, "Георги и пеперудите", "Проблемът с комарите и други истории" и "Коридор № 8". В избора ще й помагат холандският писател, телевизионен продуцент и  актьор Херман Кох, добил световна популярност с бестселъра "Вечерята", френският романист и сценарист Давид Фоенкинос, британският актьор Майкъл Маккел и Анди Делиана (продуцент, сценарист, режисьор и актьор).

 

 

„Жената, която не обича недостатъците на своя мъж, не обича и него самия.“

София Лорен, италианска актриса, родена преди 90 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Това най-опасно изкуство – науката

 

 

„Кога престанахме да разбираме света“ и е, и не е обичайна книга. Тя е от тези романи, които можем да определим като факшън

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.