ХРИСТО ХРИСТОВ, desebg.com

Обикновено Държавна сигурност е органът, който по времето на тоталитарния комунистически режим се произнася кои творци могат да напускат страната и кои не, но се оказва, че преди нея в някои случаи е имало и друга цедка – партийната организация към съответната държавна или обществена структура. Такива свидетелства са запазени в архивите на Държавна сигурност.

Конкретният документ представлява сведение за Божана Лолова от партийната организация в оркестъра на Софийската опера. „Сведението”, чието съдържание е откровен донос по партийна линия, е от 1960 г. и се отнася за една от цигуларките в него.

Поводът да бъде съставен е включването на Божана Лолова състава на операта, който е трябвало да пътува до Белгия.

Партийната организация при оркестъра на операта е определила включването ѝ като неправилно и това е причината за партийния протест.

Като аргумент срещу цигуларката от партийната организация са посочили, че въпросната цигуларка няма положително отношение към мероприятията на народната власт и „Партията”, а също така, че „дружи изключително с реакционери”.

„Тя винаги подстрекава и настройва хората против комунистите”, е посочено още в партийния донос.

Допълнено е, че при пътуването на оркестъра в Германия през 1951 г. тя е изразила възмущението си от стремежа на комунистите да командват, за което е взето решение да бъде върната на границата с Унгария, но общият паспорт на групата е попречил това да стане. Заради това й поведение не е била взета при гастрола на операта в Москва през 1953 г.

 

Коментари  

+3 #2 Naiven 24-03-2017 01:54
Много правилно,че не са я пуснали в Москва-щеше да емигрира в СССР( след лют запой)
Цитиране
+4 #1 Васил Бейков 23-03-2017 09:14
Много лошо ! От подписалите това "сведение" има хора,които познавах- аз знам за един виолист,челист, фаготисти т.е., но така беше до 1989 година.........
Цитиране
  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Колкото повече ограничаваш себе си, толкова повече се разкрепостяваш. Деспотизмът на ограниченията само помага да се достигне точността на изпълнението.”

Игор Стравински, руски композитор, роден на 17 юни преди 139 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

Да - 40%
Не - 50%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Заслуженият успех на „Братя“

 

За силното въздействие на сериала допринесе и още нещо – стегнатият му ритъм, компресираният разказ, умението да се пласира интересна и занимателна история в рамките на около 30 минути.

Уди Алън между „Осанна!“ и „Разпни го!“

 

„Само да вметна“  е дългоочакваното защитно слово на легендарния кинаджия

Голата истина за група „Жигули“

 

За каква криза може да се говори в родното ни кино, дори в днешните условия, след като имаме такъв талантлив и плодовит режисьор?