ХРИСТО ХРИСТОВ, desebg.com

Обикновено Държавна сигурност е органът, който по времето на тоталитарния комунистически режим се произнася кои творци могат да напускат страната и кои не, но се оказва, че преди нея в някои случаи е имало и друга цедка – партийната организация към съответната държавна или обществена структура. Такива свидетелства са запазени в архивите на Държавна сигурност.

Конкретният документ представлява сведение за Божана Лолова от партийната организация в оркестъра на Софийската опера. „Сведението”, чието съдържание е откровен донос по партийна линия, е от 1960 г. и се отнася за една от цигуларките в него.

Поводът да бъде съставен е включването на Божана Лолова състава на операта, който е трябвало да пътува до Белгия.

Партийната организация при оркестъра на операта е определила включването ѝ като неправилно и това е причината за партийния протест.

Като аргумент срещу цигуларката от партийната организация са посочили, че въпросната цигуларка няма положително отношение към мероприятията на народната власт и „Партията”, а също така, че „дружи изключително с реакционери”.

„Тя винаги подстрекава и настройва хората против комунистите”, е посочено още в партийния донос.

Допълнено е, че при пътуването на оркестъра в Германия през 1951 г. тя е изразила възмущението си от стремежа на комунистите да командват, за което е взето решение да бъде върната на границата с Унгария, но общият паспорт на групата е попречил това да стане. Заради това й поведение не е била взета при гастрола на операта в Москва през 1953 г.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Ние сме за света все още една неизвестна кинотеритория. Тепърва трябва да пробиваме - нямаме унгарския, полския, чешкия или немския опит от миналото.”

Никола Рударов, български актьор и режисьор, роден на 6 декември преди 97 години.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.