ХРИСТО ХРИСТОВ, desebg.com

В своя стремеж да контролира цялата интелигенция по време на комунистическия режим Държавна сигурност е вербувала агенти и поддържала мрежа от доверителни връзки дори в цирка.

Това разкрива документ от архива на ДС, който desebg.com публикува онлайн. Той представлява строго секретна справка на обслужваните обекти от оперативните работници при отделение I, отдел 02 на Трето секретно политическо управление на ДС за борба с контрареволюцията от 1961 г.

Тази структура е предшественикът на Шесто управление на ДС за борба с идеологическата диверсия от 1967 г. и съществува в периода 1953-1961 г.

От справката става ясно, че 7-те оперативни работници в отделението отговарят за обектите по линия на художествено-творческата интелигенция – от Съюза на композиторите, през Студията за игрални филми и съюзите на писателите, журналистите и художниците, и се стигне до операта, Народния театър, ВИТИЗ и се стигне до цирковете.

В документа са посочени общия брой на служителите в съответните организации, делата на оперативен отчет, броя на агентурата и броя на доверителните връзки.

Последните са  членовете на БКП, активисти на ДНСМ и други проверени и патриотично настроени граждани, умеещи да пазят тайна и годни да изпълняват възложените им оперативни задачи, с които ДС установява контакт, когато вербуването на агенти е нецелесъобразно или невъзможно.

От справката се вижда, че в организации като Съюза на композиторите, Съюза на кинодейците и др. ДС не разполага с агенти, но в цирковете има такъв.  Там разполага и с цели 30 доверителни връзки.

По тази категория цирковете са изпреварени само от институтите на БАН и Народната опера.

Документът е включен в разширения електронен вариант на сборника „Държавна сигурност и българската интелигенция” на Комисията по досиетата, 2015 г.

 

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Мисля, че генерално човек не може да живее без религия. Някои могат да я заместват с култура, какъвто е случаят при мен.”

Марио Варгас Льоса, перуански писател, роден на 28 март преди 89 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Убийство на булевард „Стамболийски“ или роман учебник по съвременно обществознание

Тази книга има и поколенчески, носталгичен привкус. Тя звучи преди всичко с гласа на героя, който е най-близо до възрастта на автора – чрез спомените, езика, начина на мислене (познаваме го ясно и от предишната му повест „Старецът трябва да умре“)...

Когато залогът е по-голям от живота…

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу...

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...