Александър Андреев, „Дойче веле”

Да припомним предисторията. Безвизовият режим, който ЕС ще въведе с Турция, създава напрежения вътре в общността. Мнозина твърдят, че „сделката” с Ердоган е „мръсна”, защото един диктатор получава награда, за да брани Европа от бежанците. В Германия турският президент беше подложен на много остри критики, той стана обект и на няколко доста пиперливи сатири. Един от техните автори, Ян Бьомерман, сега даде първото си интервю след скандала около неговото тъй наречено „опозоряващо стихотворение”.

Ердоган сигурно вече е станал пишман /ако използвамe тази хубава турска дума/, че тръгна да се разправя с германските медии за свободата на словото. Защото върху главата му се изсипаха още подигравки и карикатури, а в Ибей се харчат дори сатирични куклички, които го осмиват по доста вулгарен начин.В едно свое телевизионно предаване сатирикът Ян Бьомерман пусна колаж, в който влизаше и това тъй наречено стихотворение. То си беше по замисъл много лошо и провокативно, вулгарно и доста глуповато – тъкмо с цел да опипа границите на свободата на словото.

Турското правителство поиска от кабинета в Берлин да одобри наказателен иск срещу Бьомерман въз основа на един остарял текст от Наказателния кодекс за обида на държавен глава. Канцлерката Ангела Меркел първоначално - и с основание, според мен, каза, че стихотворението е писано „с умисъл да засегне Ердоган”. После обаче съжали за това свое изказване, което създавало погрешното впечатление, че не защитава свободата на словото и на печата. Германското правителство допусна иска на Анкара (това е една странна процедура, срещу която и срещу целия параграф вече се надигна вълна от негодувание), а Ердоган освен това внесе срещу Бьомерман и частна тъжба за обида. Сега Бьомерман за пръв път отново се изказа публично. В едно интервю за седмичника „Ди Цайт”, което е топ-тема в Германия, той критикува Меркел и казва: „Вместо да защити свободата на словото, тя направо ме разфасова и ме сервира заедно с чая на един психично болен деспот.”

В обобщение: Германия и Европа не бива да си плюят в лицето с двойни стандарти и лицемерие. Това смята общественото мнение, това пишат и много медии. Но реалната политика очевидно е нещо друго, както показва сделката с Турция.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Ние сме за света все още една неизвестна кинотеритория. Тепърва трябва да пробиваме - нямаме унгарския, полския, чешкия или немския опит от миналото.”

Никола Рударов, български актьор и режисьор, роден на 6 декември преди 97 години.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.