РИХАРД ФУЛКЕР, DW

Музиковеди, музиканти, един филмов композитор и програмисти са се заели с амбициозен проект - искат да вдъхнат живот на недовършената Десета симфония на Бетовен. Английският композитор и изследовател на Бетовеновото творчество Бари Купър открива през 1988 г. скици към първата част на неговата Симфония № 10 в ми-бемол мажор.

Сега с помощта на изкуствен интелект произведението ще бъде завършено. "Съществуващите музикални фрагменти ще бъдат поставени в съгласуван музикален контекст”, обяснява Кристине Зигерт, която е ръководителка на архива на Бетовен в Бон. Творбата ще бъде представена през пролетта на 2020 г. по случай 250-годишнината от рождението на композитора. Но може ли изкуствен интелект да пресъздаде гениалния композиторски стил на Бетовен? - притесняват се специалистите. Идеята на проекта е да създаде произведение, което да отговаря на стила на времето,  а не толкова творба, за която познавачите на Бетовен ще си кажат: “Да, това би могло да е написано от Бетовен”, пояснява Кристине Зигерт. Компютърът разполага с широк набор от информация - освен запазените оригинални фрагменти, които дават отправната точка, за музикална основа ще послужат също произведения на Бетовен и на негови съвременници. Грижливо подбрани творби от Хумел, Моцарт, Хайдн и Керубини ще съставят музикалния контекст на бъдещата творба.

Как компютърът "научава" развитието на идеите

Освен това в системата на изкуствения интелект ще са въведени и скиците от друга, завършена творба на Бетовен - неговата 3-та симфония. Така компютърът “научава” как точно композиторът е развивал идеите си, посочва още Кристине Зигерт. Тя разказва, че композиторът е започнал работата си по двете последни симфонии едновременно, а идеята му била да завърши Десетата симфония след като приключи с Деветата. Но така и не успява, защото смъртта го застига. “От записките му научаваме, че е искал да включи в симфонията си хорал, а четвъртата част си е представял като “Празник на Бакхус”. Компютърът не може да знае какво точно съдържа тази представа, но е ясно, че тази част е трябвало да бъде много радостна  и възторжена”, допълва Зигерт.

Тъй като музикалните бележки на Бетовен са твърде кратки, ръководителите на проекта не разчитат само на изкуствения интелект. Те са поканили американския пианист и музиковед Робърт Левин, който е известен с редакцията си на “Реквием” от Моцарт. Неговата задача ще бъде да зададе основните музикални теми и структури, които след това компютърът да запълни. Оркестрацията пък ще се извърши от филмов композитор. Работата върху произведението се ръководи от института “Караян” в Залцбург и се осъществява съвместно с къщата-музей на Бетовен в Бон.

Кристине Зигерт е убедена, че през следващите години ще бъдат постигнати впечатляващи резултати в областта на класическата музика и изкуствения интелект. “С други думи, дори ако произведението, което ще бъде завършено сега, в годината на Бетовен, не довлетворява напълно всички, то само след няколко години ще бъдем изумени от резултатите, които могат да бъдат постигнати чрез изкуствен интелект”, обобщава Кристине Зигерт.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Много хора ме питат колко точно съм нисък. Истината е, че след последния ми развод не ми стигат към 100 000 долара.“

Мики Руни, американски актьор, роден на 23 септември преди 103 години

Анкета

Остава ли ви време да четете книги?

Да, както винаги - 80%
Все по-малко - 20%
Не чета изобщо - 0%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Камъчета под езика" - рядка и дълбока книга

 

Написаното от Марин Георгиев е амалгама от автобиография, история, литература и конюнктура, строги и точни наблюдения на писатели и поети, на характерите и поведението им, както и превъплъщенията им и преди, и сега

Прометей, герой и жертва

 

Без съмнение „Опенхаймер“ ще бъде един от най-добрите филми в историята на киното. Невероятна операторска работа, изключителна актьорска игра и впечатляващи саундтраци.

Не губете време...

Нагоре по стълбата, която води надолу

 

 „Астероид Сити“ на Уес Андерсън  - ЗАЩО?