Тази вечер Националният филхармоничен хор се включва в изпълнението на Бетовеновата Миса Солемнис заедно със Солунския симфоничен оркестър и под палката на британския диригент Лео Макфол. Гастролът на певците е част от споразумението за сътрудничество между Софийската филхармония и Солунските им колеги.

Българската  публика също ще има удоволствието да се наслади на величествената Миса Солемнис на 9 май в зала „България".  Маестро Емил Табаков ще застане пред националния оркестър и хор, а солисти на вечерта ще са Стефани Кръстева – сопран, Виолета Радомирска– мецосопран, Емил Павлов – тенор и Валентин Ватев – бас.

Написана заедно с Деветата симфония, Миса Солемнис на Бетовен е уникален скъпоценен камък в съкровищницата на класическата музика. Произведение с драматична външна и вътрешна сила, богато на дълбоко лични визии за вярата.

В своята монументалност и продължителност от почти  90 минути, Missa Solemnis се отклонява от всички литургични произведения – въпреки че първоначално е била предназначена за литургична употреба, в хода на своя необикновено дълъг и мъчителен процес на създаване тя взривява тази рамка и се еманципира от функцията в християнското богослужение, без да изоставя своя характер на „религиозна" музика.

Поводът за раждането на един от грандиозните Бетовенови опуси Миса Солемнис дава ученикът на композитора и негов покровител – ерцхерцог Рудолф, брат на австрийския император по това време, поръчител на Тройния концерт и Петия клавирен концерт, комуто композиторът отдава благодарност и признателност. През 1819 ерцхерцог Рудолф е бил предложен за кардинал и издигнат за архиепископ на Оломуц в Моравия. Церемонията по произвеждане в сан е била насрочена за 9 март 1820.

Въпреки намеренията си, композиторът не успява да завърши Тържествената меса към датата на церемонията, а едва три години след това.

През 1823 г. решава да не изпрати партитурата на издателите си, а да я предостави за изпълнение. Първи се отзовава Княз Николай Галицин, благодетел и почитател на композитора, който организира премиерата в Санкт Петербург през март 1824. Единственото изпълнение на Тържествената меса, на което Бетовен присъства през живота си, е това във Виена на 7 май същата година, където прозвучават само три от частите Kyrie, Credo и Agnus Dei.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Аз свикнах да изразявам всичко, което ме вълнува с помощта на музиката и се старая да сдържам чувствата си – не обичам мелодрамите и превземките.“

Йехуди Менухин, американски цигулар и диригент, роден на 22 април преди 109 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.