КРЕМЕНА НИКОЛОВА - ФЛОР

Двама млади български музиканти, които развиват кариерата си в чужбина, обединяват таланта си с националния оркестър, за да представят вълнуваща Бетовенова програма.

Под палката на Боян Виденов ще звучат Концерт за пиано и оркестър №1 със солист Симеон Гошев и Симфония №3 "Ероика".

Смятан за един от най-великите композитори на всички времена, Бетовен променя музиката завинаги. Творил на прага на романтизма в западноевропейската музика, той е в основата на нова ера, която заменя изчерпания класицизъм. Той преоткрива симфонията като жанр, а неговата Трета симфония е обявена през 2016 г. за най-великата симфония на всички времена от  151 от водещите диригенти в света.

Бетовен променя и инструменталните концерти, продължавайки пътя  на  Моцарт в стремежа към симфонизация на концертния жанр. И постига онова съвършено равновесие между бляскавата виртуозна партия на солиращия инструмент и богатия, симфонично разгърнат оркестър, с което не само надминава всички свои предшественици, но и оставя майсторски шедьоври, превърнали се в еталони на концертната форма за следващите поколения творци.

БОЯН ВИДЕНОВ е роден през 1987 г. в музикално семейство в България. Той израства като европейски гражданин с 3 националности между Италия и Германия, където получава музикалното си образование по цигулка, пиано, обой и пеене, преди да учи дирижиране при Йорма Панула и Джанлуиджи Джелмети.

Той е артистичен директор и основател на Манхаймерската филхармония, чийто профил той непрекъснато формира от 2010 г. Сътрудничи си с известни артисти като Марта Аргерич, Миша Майски, Соня Йончева, Пинкас Цукерман, Мария Жоао Пиреш, Сергей Бабаян, Игор Левит.

Като гост-диригент той работи с оркестри като Симфоничния оркестър на Антверпен, WDR Radio Orchestra Cologne, Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern, Israel Camerata Jerusalem, Nordwestdeutsche Philharmonie, Orchestra della Svizzera Italiana в Лугано, Словашкия филхармоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Словашкото радио, Orchester de Chambre du Luxembourg, Basel Sinfonietta, Biel-Solothurn Symphony Orchestra, Букурещката филхармония "Джордже Енеску" и др.

СИМЕОН ГОШЕВ е завършил музикалното си образование в Университета по музика във Виена (MDW) след обучение при музиканти като Стефан Владар, Олег Майзенберг и Лилия Зилберщайн.

През февруари 2021 г. завършва докторска степен в Националната музикална академия в София с дисертация върху балетите на Стравински, а през октомври 2021 г. става част от уважавания преподавателски екип на катедрата по пиано в MDW.

От 2021 г. Симеон Гошев е официален артист на Бьозендорфер.

Последните години в кариерата на Симеон са белязани с успехи. През 2019 г. печели конкурса Бьозендорфер във Виена и получава 2-ра награда в най-големия международен клавирен конкурс в България – „Панчо Владигеров". През ноември същата година, след натоварен сезон с концерти из цяла Европа, той дебютира и като солист на СИмфоничния оркестър на БНР, изпълнявайки 4-ти клавирен концерт на Бетовен.

Симеон е записвал за Баварското радио, Австрийското национално радио (ORF), Българското национално радио и телевизия. Лауреат е на много международни конкурси за пиано: „Леос Яначек" в Бърно, „De Bach au Jazz" в Париж, „Evangelia Tjiarri" в Кипър и много други.

  • SOS

    През очилата на Владо Пенев

     Фашизмът стигна до театъра и тръгна да бие актьорите. Вече можем ли да го видим? Или ни трябват очилата на Владо Пенев, за да ни се проясни? 

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин