КРЕМЕНА НИКОЛОВА - ФЛОР

На 27 януари - рождения ден на Волфганг Амадеус Моцарт, празуваме гения в компанията на виртуозния пианист Георги Черкин и най-известния румънски маестро Кристиан Мандеал. Програмата на вечерта включва някои от най-популярните Моцартови творби: Увертюра към операта "Отвличане от сарая", Концерт за пиано и оркестър №21 и Симфония №35 „Хафнер“.

Винаги чакан с нетърпение от публиката, Георги Черкин се утвърди като един от водещите млади български пианисти. Кариерата му започва с Втория клавирен концерт на Рахманинов в концерт със Софийската филхармония през 1996. Активната му концертна дейност включва рецитали в София, Рим, Берлин, Варшава, Париж, Прага, Варшава, Братислава, както и участия със Софийската филхармония, Симфоничния оркестър на БНР, Класик ФМ, Симфоничен оркестър „Билкент” в Анкара, Оркестърът на Санта Чечилия в Рим и др., под диригентството на Емил Табаков, Милен Начев, Георги Димитров, Станислав Ушев, Йордан Дафов, Хория Андреску, Овидиу Балан, Мигел Граса Мора.

ГЕОРГИ ЧЕРКИН продължава семейните музикални традиции и преминава през обучение в Националното музикално училище в София в класа на Антонина Бонева и Националната музикална академия в София в класа на Атанас Куртев. През периода 1997-1999 специализира в Академията „Санта Чечилия” в Рим при един от най-известните преподаватели Серджо Пертикароли, дипломирайки се с огромен успех.

През последните години е награждаван за принос в развитието и популяризирането на културата в страната като “Кристална Лира”, “Златен Век”, “Златно перо” и др. Победител е на международните конкурси “Панчо Владигеров” в Шумен, Premio Sassari в Италия и “Млади музикални дарования” в София.

КРИСТИАН МАНДЕАЛ е признат за най-значимият румънски диригент днес, с четиридесетилетна артистична дейност. Номиниран е сред 10-те най-влиятелни хора в Румъния и отличен с най-високите награди за културна дейност. Ученик на Херберт фон Караян в Берлин и Серджу Челибидаке в Мюнхен. Между 1987 г. и 2010 г. е главен диригент и музикален директор на Букурещката филхармония, същевременно е художествен ръководител на Северноизраелския оркестър, Хайфа (1999-2002), Баския национален оркестър „Euskadi Symphony”, Сан Себастиян (2001-2008), постоянен диригент на оркестър „Хайдн“ на Болцано и Тренто (2000-2003), главен гост-диригент на „Hallé Orchestra”, Манчестър (2005-2010 – първият, получил тази позиция в 150-годишната история на оркестъра), филхармониите на Белград (2006-2007) и Копенхаген (2006-2013).

Дирижирал е прочути световни състави като Лондонската и Кралската филхармонии, Симфоничните оркестрите на Би Би Си, Баварското радио, RAI – Mилано, Бирмингам, Борнмът, Ливърпул, Дрезден, Берлин, Виенската и Берлинската опери, Националните оркестри на Чехия, Израел, Белгия, Унгария, Исландия, Каталуния, Римската академия „Санта Чечилия”, „Мaggio Fiorentino” – Флоренция, оркестър „Гулбенкян”, Камерата Залцбург, Шотландски камерен оркестър, филхармониите в Mюнхен, Прага, Дъблин, Любляна, Сао Пауло, Мексико, Хелзинки, Mонте Карло, Копенхаген, Mосква, Варшава, Барселона, София, Белград, Загреб, Токио и др.

Кристиан Mандеал е сътрудничил на световноизвестни солисти като Mаксим Венгеров, Кристиан Цимерман, Вадим Репин, Юлиан Рахлин, Раду Лупу, Mстислав Ростропович, Иво Погорелич, Джон Лил, Иври Гитлис, Шломо Mинц, Франк Петер Цимерман, Mорис Андре, Ефим Бронфман, Фазил Сал и много други. Има огромен репертоар с акцент върху музиката от ХІХ и ХХ век. Осъществил е над 60 премиери на произведения на румънски и чуждестранни автори, някои посветени на него. Неуморим пропагандатор на Джордже Енеску по цял свят, той пръв представя операта „Едип” във Великoбритания (фестивала в Единбург, 2002) и Италия (Каляри, 2005). От 2008 г. е президент на Лондонското дружество „Енеску“.

Снимките са предоставе на SKIF от пресслужбата на Софийската филхармония

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин