ТАТЯНА ИВАНОВА, "Алегро виваче"

Най-новият звукозаписен проект на норвежкия пианист със световна слава Лейв Уве Андснес включва музика от Волфганг Амадеус Моцарт, записана в партньорство с камерния оркестър “Малер”, който той дирижира от пианото.

Озаглавен е “Импулсът Моцарт 1785”. Това е първата част от двоен албум, който се фокусира върху творби на композитора от две важни за него години – 1785 и 1786. Тогава той вече е във Виена като свободен артист и композитор, и е в навечерието на своя най-продуктивен период.

Сред многобройните творби на Моцарт Андснес се спира на трите му забележителни клавирни концерта 20-и, 21-ви  и 22-ри, Клавирен квартет в сол минор, Масонска погребална музика и Фантазия в до минор за соло пиано.

В разговор с журналиста Хюго Шърли за престижното британско списание “Грамофон” Андснес разказва:

„Има такова развитие в тези концерти, че бихте помислили, че композиторът ще се нуждае от 15 или 20 години, за да го постигне. Но Моцарт прави това само в рамките на три. Всички тези произведения са гениални, разбира се, но тук той прави и нещо революционно - отделя солиста от оркестъра много повече. Това може би дори поставя основите на романтичните концерти, където пианистът има някаква героична роля“.

Компактдискът “Импулсът Моцарт 1785” е продължение на работата на Лейф Уве Андснес с камерния оркестър “Малер” по интеграла “Бетовен” – изключително успешен проект, осъществен в периода 2012 – 2015 г.

Този път обаче записите сега са били истинско предизвикателство, защото са белязани от пандемията от Ковид-19. Преди началото й са останали незаписани трите клавирни концерта. Все пак музикантите успяват да репетират в Щатсопер – Берлин, спазвайки дистанция,  а през ноември 2020 г. осъществяват записите в Концертхаус – Берлин.  

“Ние седим на сцената сякаш свирим симфония на Брукнер! Но и в това има очарование и човек свиква”, споделя Андснес в същото интервю.

Албумът започва с Концерт за пиано №20 в ре минор - произведението, което Андснес познава може би най-добре и към което 50-годишният артист има специален сантимент. Това е творбата, с която той дебютира с оркестър на 14-годишна възраст и която записва през 2007 г. с Норвежкия камерен оркестър. А каденцата, която избира за 21-я концерт, е на пианиста Дино Липати, когото Андснес определя като свой идол.

 

„Религиите имат склонността да изчезват, когато късметът споходи човек.”

Реймон Кьоно, френски поет и писател, роден на 21 февруари преди 121 години

Анкета

Ще подарите ли книга за Коледа?

Да, както винаги - 80.8%
Да, за първи път - 0%
Не, предпочитам друго - 15.4%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Най-дългата нощ" - майсторска работа. И днес се гледа с удоволствие

 

Филм на Въло Радев от 1967 година, по сценарий на Веселин Бранев, оператор Борислав Пунчев, музика Симеон Пиронков

Задругата на Бялата богиня

 

Концерт на сър Брин Терфел, Мила Михова и Софийската филхармония с диригент Найден Тодоров, Зала „България“, 28.І.2024 г. Сред присъстващите на концерта нямаше нито един глупак.

„Чист късмет“ – най-новият филм на Уди Алън

 

Филмът следва стъпките на „Престъпления и прегрешения“ (1989) и „Мач пойнт“ (2005) – и двата на ръба на романтичната комедия и криминалната драма