"Свободна Европа"

Шествие за култура с "един повод" - настояването за оставка на директора на Народния театър Васил Василев и "една причина" - искане за ново законодателство и деполитизиран театър. С тези заявки актьори, режисьори, хора на театъра, извървяха в четвъртък пътя от Министерството на културата до Министерския съвет и президентството.

Те са обединени в новосъздаденото "Движение за култура", а шествието беше първата му мащабна акция.

Режисьорът Александър Морфов, в чиято защита се ражда идеята за обединението, се присъедини за първи път към проява на свои поддръжници, след като беше дисциплинарно уволнен от Народния театър.

До тази развръзка се стига след месеци на напрежение, започнало с протеста на Морфов срещу назначението на бившия пиар на ДПС Велислава Кръстева в Народния театър и завършило с неговото уволнение и напускането на Кръстева.

"Управлява ни политическа амнезия", каза Морфов пред колегите си и медиите, цитиран от БНР.

По думите му това, което се случва в Народния театър, е "огледало на това, което се случва в държавата". Добави и, че като син на офицер иска да каже на президента Румен Радев, че думи като "чест и достойнство" са изчезнали, а самият държавен глава се е превърнал от офицер в политик.

Според Морфов обаче има "нещо удивително" в това, че хора са се събрали в подкрепа на "смисъла, истината, правдата", след като "тази правда и тази истина в тази държава отдавна е унищожена".

В "Движение за култура" присъстват имена като Валери Йорданов, Камен Донев, Лилия Абаджиева, Албена Колева, проф. Георги Каприев. Към шествието се присъединиха Христо Гърбов и Иглика Трифонова.

По време на шествието Валери Йорданов прочете част от исканията - освен оставката на Василев, чието "оставане на поста ще отвори трудно поправими рани на българската култура", се иска "адекватен закон", в чието написване да участват творците и актьорите.

От движението заявяват още, че никой от тях не иска директорски пост, но "не молим, а настояваме да бъдем привлечени при създаването на нормативната база, нашият глас да бъде чут".

По думите на Лилия Абаджиева представители на "Движение за култура" са провели среща със служебния министър на културата Найден Тодоров, който е повторил позицията си, че не вижда законови основания да поиска оставка на Васил Василев.

Защо "Движение за култура"

Уволнението на Александър Морфов "отвори тапата на бутилката на българската култура и от нея не излезе нищо добро". Зад тази позиция застанаха интелектуалците, когато представиха създаването на Движение за култура в понеделник.

Според Камен Донев един от проблемите, които трябва да се решат в бъдеще, е да се създаде регулаторен механизъм, който да не позволява на един директор да превишава моралните норми. Както и да не се превръща в едноличен собственик на поверената му културна институция.

"Оказва се, че когато един директор спечели конкурс, говоря за всички театри, той става като че ли едноличен собственик на този театър. Все едно си го е купил", каза в понеделник и Албена Колева.

Според нея директорите не може да нямат коректив в лицето на творческа личност, която да има отношение към репертоара, режисьорите и актьорския състав на театъра.

По думите на театралната режисьорка Лилия Абаджиева е очевидна необходимостта да не се допуска един държавен културен институт да изпада в "самодържавие и управление от една личност, която понякога е способна да разруши постиженията на поколения преди нас".

Абаджиева настоява и за изграждането на регулаторен механизъм за консолидирания бюджет на държавните и общинските културни институти, който е около 200 млн. лева, конституиращ правила за начина, по който се разходват тези средства. Както и правила, които формулират структурата на културните институти.

Движението за култура си поставя и по-голяма цел в перспектива – да участва в изработването на стратегия за българската култура, която да предполага устойчивост и развитие на целия културен сектор.

Творци срещу администрация

Проблемът Народен театър е заложен още в нормативната уредба на Министерството на културата относно конкурсите за директори и по-точно в състава на комисиите, каза Николай Додов при представянето на движението. Според него не е логично повече от половината от членовете на комисиите да са чиновници.

Според Наредбата за провеждане на конкурси за директори на държавните културни институти, комисиите, които ги избират, трябва да са съставени най-малко от 7 души, като сред тях задължително трябва да има представител на администрацията на Министерството на културата, юрист, финансист и представител на общината. Остават три места за представители на творческата гилдия.

Една от идеите на Движението за култура е отграничаването на творците от една страна от администрацията в културния сектор и от друга – от нетворческите сфери.

Мястото на полииката в културата

За тотална деполитизация на културния сектор призова кинорежисьорът Костадин Бонев от името на движевието. “В момента ние имаме министерства, които са бастиони на управляващата партия", каза той. По думите му така се стига до назначаване на партийни чиновници в културните институти, за които артистите са просто служители и "трябва да изпълняват техните прищевки“.

По думите на Бонев "хората на изкуството трябва да бъдат автономни, напълно независими от администрацията".

Служебният министър на културата Найден Тодоров в началото на седмицата също заговори за "деполитизация" в културата, като каза, че може да се предложи законова промяна директорите на културни институти да нямат право на участие в ръководни органи на политически партии. Васил Василев е един от примерите за обратното, тъй като е част от "Българска прогресивна линия" - формация, учредена от бивши социалисти през 2021 г.

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Всички ние имаме два живота. Един, който мечтаем. И друг, който ни води до гроба.“

Фернанду Песоа, португалски поет, роден на 13 юни преди 136 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…