Сайтът "Дневник" публикува репортаж от с. Беренде, чиято църква директорът на Националния исторически музей иска да пренесе в София с кран. Вижте мненията, които медията събра по въпроса: 

"Уважавам г-н Димитров, но тази църква от векове е там. Това е светото й място", заяви кметският наместник Валентина Тошева. Според нея мястото може да е труднодостъпно, "но хората имат вяра". За бъдещето на храма й предстоят разговори със заместник-кметицата на Драгоман Лидия Банкова, която също иска той да бъде реставриран на място.

Според изкуствоведа проф. Елка Бакалова, написала монографията за "Св. Петър и Павел", намерението за местене трябва да бъде консултирано с църквата, общината и НИНКН. "Става въпрос за недвижима културна ценност и само идеята да се движи, е нелепа. Със сигурност, при едно преместване, стенописите биха били увредени. Решение и действия задължително трябва да се предприемат, но не по преместването, а по консервирането на църквата на мястото, свързано с нейната истинска история. Отбелязвам, че консервацията и рестварацията на архитектурата и стенописите на църквата при с. Беренде ще изисква много по-малко средства отколкото пренасянето й", казва тя.

"И аз искам параклис и свещеник на всеки космически кораб, но това е просто идея", пошегува се архимандрит Василий от Софийската митрополия.

 

АБСУРД 

Църквата я няма в кадастъра

"Като учредител на фондацията и църковното настоятелство, внесох проект за възстановяване на покрива в НИКНКН за одобрение, там проектът престоя една година. Междувременно се установи, че проектът няма как да се съгласува цялостно, тъй като църквата в Беренде просто не съществува в кадастъра на община Драгоман. На практика част от територията на църквата се намира в горски фонд, а другата в земеделска земя. Непосилно е за нас като църковно настоятелство да разрешим казуса, а от община Драгоман няма предприети конкретни действия. Това обяснява и липсата на видима и градивна дейност от наша страна до момента. Какъвто и да е проект не може да бъде изпълнен, дори и при наличие на средства за това, защото нужната документация не може да бъде комплектована. Няма скица, няма сграда и няма гробище към нея", обяснява Венцислав Аспарухов, който от години се бори за спасяването на църквата. 

 

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Ние сме за света все още една неизвестна кинотеритория. Тепърва трябва да пробиваме - нямаме унгарския, полския, чешкия или немския опит от миналото.”

Никола Рударов, български актьор и режисьор, роден на 6 декември преди 97 години.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.