АННА ЛАЗАРОВА

Само два месеца след премиерата на дебютната пълнометражна кинотворба на Теодор Ушев „φ1.618“, последната вече има в актива си цяла поредица от участия и номинации на престижни международни фестивали.

Току-що стана ясно, че филмът е номиниран за награда "Gilles-Carle" за най-добър първи или втори игрален филм. Учредена в памет на един от най-смелите режисьори на Квебек, наградата "Gilles-Carle" се присъжда всяка година от 2010 г. насам и е придружена от безвъзмездна помощ от $10 000, предоставена съвместно от Bell Media и Québec Cinéma.

Преди броени часове режисьорът получи покана за излъчване на филма в рамките на Международния филмов фестивал в Отава. Оценен високо заради „невероятното въображение“ и сърцатия подход на Ушев и целия екип към предизвикателния сценарий на Владислав Тодоров, „φ1.618“ влезе и в конкурсната програма на фестивала Rendez-vous Québec Cinéma. Целта на този форум, създаден през 1982 г., е да популяризира киното на Квебек и неговите създатели, да подкрепя културата на региона и да стимулира индустрията му.

Филмът на Теодор Ушев попадна и в официалната селекция на фестивала Phoenix Film Festival-Sci Fi and Horror. Мисията на филмовата фондация „Феникс“ е да подкрепя развитието на независимото кино в Аризона и неговите образователни възможности. Фестивалният маратон продължава с включване в официалната селекция на Международния филмов фестивал в Спокан. Предвид жанровата си специфика съвсем естествено „φ1.618“ стана част и от програмата на Boston Sci-Fi Festival - най-големия независим жанров филмов фестивал в САЩ!

Решен в стилистиката на научнофантастичната антиутопия, където смешното и страшното се преливат, филмът „φ1.618“ е дръзка, визуално примамлива адаптация по романа „Пумпал“ на един от ерудираните български писатели – Владислав Тодоров. В тази необикновена приказка бездарието и пошлостта гнетят повече от невежеството, метафорите за държавата, интелектуалната самота и поевтинелите души навяват усещане за безпътица, но спасение има – и то е в любовта. Защото безсмъртието няма смисъл, ако не можеш да спасиш поне един смъртен човек...

След предпремиерната прожекция на филма в рамките на Синелибри 2022 – това беше първият български филм, дал старт на фестивала - на 23 ноември 2022 г. се състоя световната му премиера в рамките на Black Night Film Festival в Талин, Естония. (PÖFF е ежегоден филмов фестивал от А класа, eдин от най-престижните кинофоруми в нашия регион.) На 24 ноември филмът тръгна в разпространение във всички български киносалони и пожъна забележителен успех.

Междувременно „φ1.618“ беше селектиран и в програмата на 51-вото издание на Фестивала на новото кино в Монреал (Festival du nouveau cinéma)с номинация за т.нар. „New Alchemist Award“. Именно на този форум са направили своя дебют киновизионери като Джим Джармуш, Стивън Содърбърг и Вим Вендерс. Една от първите положителни оценки дойде от Изабела Ванини, програматор на FORUM DES IMAGES, според която филмът на Ушев напомня за първите кинотворби на Жан-Пиер Жьоне, Марк Каро и Енки Билал.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Не правя филми просто, за да заработя пари. Аз печеля пари, за да правя филми.“

Уолт Дисни, американски аниматор и съосновател на „The Walt Disney Company", роден на 5 декември преди 122 години

Анкета

Ще подарите ли книга за Коледа?

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Наполеон“ - филм за възхода и падението на един амбициозен лидер

 

Ридли Скот здравата се е потрудил върху своя епос и заслужава похвала, която ще му е необходима в неговото по-нататъшно творческо развитие

„Диада“ без доза щастие

„Диада“ е честно реализиран филм, с уверена и с ясни послания режисура, впечатлява и операторска работа

За „Ваймар експрес“ и силата на таланта

 

На финала авторката на филма търси помирителен жест – тя деликатно и предпазливо, премерено и едва ли не извинявайки се, стига до извода, че личността и пристрастията на Мутафова отстъпва пред силата на нейния талант, което си е и самата истина.