МАНОЛ ПЕЙКОВ, БНР

Културата е много сериозно недофинансирана, но ако погледнем БВП на България според международни статистики творческите индустрии допринасят с около и над 4% за БВП. Това нещо беше стабилно дори в годините на криза. В същото време за култура се дава под половин процент от бюджета на държавата. Това е едно много дълбоко и много сериозно несъответствие.

Също така бизнесът и частните лица не са заинтересовани да подпомагат културата. На практика Законът за меценатството не функционира. Партньорства между държавата и фирмите, каквито са практика по целия свят, в България почти не се практикуват по ред причини, като основната сред тях е, че не са достатъчно добре законодателно уредени.

Най-фрапиращото нещо може би е, че за хазарт отиват над 3 милиарда лева годишно, което е една колосална сума, която почти изцяло отива в джобовете на нашите олигарси. Във всички цивилизовани държави една голяма част от тази сума отива за култура, за спорт, за образование.

„Ако искаш мъжете да са добри с теб, трябва да се държиш отвратително с тях; отнасяш ли се както трябва, те ще те накарат да си платиш за това.” 

Съмърсет Моъм, английски писател, роден на 25 януари преди 151 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...