АМЕЛИЯ ЛИЧЕВА, "Литературен вестник"

Хуманитаристиката у нас, или по-скоро нейните автори, натрупаха много вини през годините на прехода, когато от тях се очакваше да се еманципират от идеологически опеки и да докажат автентичната си стойност. Сякаш една от най-сериозните вини засегна абсурдните и превзети изразни средства, възприети от немалко  хуманитаристи, повечето от които и представители на университетските и академичните среди в България, често комбинирани с опита да се прикрие слаба или отсъстваща консистенция на текста. Неусетно това произведе уродлив страничен ефект: пейоративната употреба на прилагателното академичен като еквивалент на сух, скучноват, инерционен, безидеен. Основание за нея дадоха някои особено видими прояви, които самодискредитираха жанра, но справедливата критика към тях не бива да оправдава и насърчава подобна подмолна десемантизация на академичното. Защо я намирам за опасна?

Защото осмива традицията. Академичното писане в хуманитаристиката се слави с корени, които се спускат дълбоко в исторически пластове, култивирали ценностите си в съвсем други условия и при съвсем други критерии. От нас се очаква да си даваме сметка за това, като бъдем достатъчно умели да адаптираме инструментите си към новия век, без да деформираме ценностите, които те отстояват.

Защото осмива подхода. Академичният подход означава сериозност, означава отговорност. В това търсене на всеобщо забавление, в което обществата ни са затънали днес, и в загубата на усещането за автентичност заради намесата на ИИ този подход лесно може да бъде обявен за демоде.

И точно тук идва необходимостта от преосмисляне.

Време е хуманитаристиката да престане повърхностно да подражава на точните науки. Нейният подход може да остане строго научен и без да бъде окован в скучните структурни и изразни схеми на „предмета и обекта на изследването”, на които все още и днес обучаваме младите учени. Намирам за показателно, че редица световни учени в хуманитарната сфера разчупиха в най-новите си трудове изложението на своите идеи, наложиха нови модели на акцентиране върху същественото, станаха по-гъвкави в избора на регистър и изобщо си позволяват по-свободно и творческо интерпретиране на академичната си тежест.

Естествено, това предполага повече зрялост, а да се разчита на нейното наличие, е винаги рисковано. Всяка освободеност от схема в академичното разсъждение – особено при обучението на младите научни кадри – носи риска от субективност и погрешно интерпретиране на свободата.

Именно тук е голямото предизвикателство пред академичната хуманитаристика. Тя трябва да отвоюва своя престиж, като защити сърцевината на своите ценности и същевременно възприеме новия облик, който времената предполагат. Това ще остави без аргументи всички ония, които ехидничат, докато слагат знак за равенство между академично и схоластично. Академията ще надживее и това.

  • ЕКОЛОГИЯ

    Изчезващият свят на пеперудите – какво губим всички ние

     Всеки пети вид пеперуда в България е застрашен от изчезване...

     
  • СТАРИТЕ ЛЕНТИ

    "Живях шарено": 95 години от рождението на Георги Черкелов

     „Нека не ми се сърди театърът, но аз повече обичам киното. Най-напред като зрител го предпочитам. Като дете гледах много филми..."

     
  • НА ФОКУС

    Анна и Александър

    Джами Филбрик от „Moviefone“ и Карeн Бенардело от „Cinemadailyus“ разговарят с Максин Пийк и Джейсън Айзъкс за филма  „Words of War“ и партньорството им на снимачната площадка.

    • Лентата разказва за покойната вече руска журналистка Анна Политковская
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Азис или Моцарт?

     Отново за една болна тема - музиката и младите .

    •  Какъв е приносът им към българската култура и духовност днес?
    • Друго некрасиво явление са детските естрадни прояви по телевизията. 
     
  • ПОЗИЦИЯ

    Декларация за правата на варварина

    "Все повече хора могат да решат, че образоваността изобщо е нещо излишно за човека. И че насилие в името на образоваността е наложено от високообразованите, за да си осигурят за вечни времена вечна власт над нискообразованите" - Коментар на Деян Кюранов

„Гледайте с Любов, слушайте с Любов, яжте с Любов, лягайте с Любов и ставайте с Любов, учете с Любов, мислете с Любов. Каквото предприемете, правете го с Любов.”

Петър Дънов, български философ, роден на 11 юли преди 161 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Един филм на Джери Брукхаймър

 

Това, което прави „F 1 Филмът“ събитие, хит и предпочитано зрителско заглавие е преди всичко уверената и дръзка режисура на Джоузеф Козински...

 

Романът с добри намерения и неуспешна  реализация

 

"По инерция написах, че „Планът „Елиминирай Европа“ е роман, но това е по скоро репортаж, псевдодокументалистика, сценарий за тв сериал, някакъв микс между криминале, екшън, трилър и мелодрама" ревю на Борислав Гърдев.

Сценарии за бъдещето

Сборникът „Червеният кръст на сцената“ съдържа драматургия и театрална есеистика на Цвета Софрониева, създадени между 1988 и 2024 г. Тя разглежда възможностите на културата да бъде „спешна помощ във време на промяна на отношението на човечеството към самото себе си“.