Акценти от интервюто на проф. Амелия Личева - декан на Факултета по славянски филологии в СУ "Св. Климент Охридски", което даде за Би Ти Ви. Тя коментира резултатите от национално представително проучване на социологическа агенция "Тренд", проведено по поръчка на Софийския университет.
Според анкетираните 1001 пълнолетни почти 90% от тях са на мнение, че трябва да бъдат включени повече произведения от български автори. 48% от тях отговарят положително на въпроса необходима ли е промяна в учебното съдържание по литература в училище, а други 40% не могат да преценят, а според 12% промени не са необходими.
АМЕЛИЯ ЛИЧЕВА:
"Чухме, че Министерството на образованието и науката ще променя учебните програми, и смятаме, че трябва да се чуе гласът на преподавателите от университетите. Ние виждаме завършилите ученици в първи курс и може да видим дефицитите на образованието, което получават в училище. Дефицитите са свързани най-вече с това, че постепенно отказваме децата да четат с това, което им предлагаме"
---
"Децата не трябва да зубрят и да преразказват текстове, а изучаването на литература да бъде чрез теми, които вълнуват учениците."
---
"Трябва да бъдат включени повече съвременни жанрове и автори, но и да се търси баланс в предложените произведения и възрастта на учениците."
---
"И сега преобладават българските автори, а чуждестранните са включени основно в учебните програми в 8-и и 9-и клас. В тази възраст учениците не могат да разберат произведения като "Дон Кихот" или "Хамлет".
---
"Трябва да се опитаме да не вървим с популистките нагласи, а срещу тях. Гледам по студентите, които идват. Този начин, по който се учи българската класика, формира криворазбрани патриотични нагласи. Ще го кажа направо - в една част формира националистически нагласи."
---
"Мерките, които предвижда министерството, като оценка за дисциплина, часове по родолюбие и задължително изучаване на религия, връщат развитието на училището назад."
Цялото интервю тук