На 17 май във Виена се откриват Виенските фестивални седмици и новият директор Мило Рау е подготвил много новости. Под негово ръководство на откриването ще бъде провъзгласена Свободната виенска република, отваряйки нова глава в дългата и разнообразна история на фестивала. Традиционното културно събитие, което ще продължи до 23 юни, ще премине по доста по-различен начин от предишните.

Популярният фестивал за съвременни изкуства, който за първи път поема швейцарският режисьор Мило Рау, обещава разнообразна програма и тази година. Изключително интересно ще бъде и откриването на 17 май на площада пред Виенското кметство, което ще бъде съпроводено от ефектни визуализации. Много артисти и активисти ще излязат на откриването, сред които нобеловата лауреатка Елфриде Йелинек, новата звезда на немскоезичната литература Ким де л'Хоризонт и руската феминистка пънк-рок група Пуси Райът. На събитието официално ще бъде обявена Свободната виенска република, която според Рау е артистична република на всички и за всички. Официалното откриване ще бъде излъчено от австрийската телевизия ORF 2 и германската 3sat. На следващия ден отварят врати Домът на републиката в Етнографския музей и Клубът на републиката във Фолкстеатър.

За цели пет седмици Виена ще се превърне в център на разговори и оживени дискусии за посткапиталистическото бъдеще, където ще се срещнат артисти, интелектуалци и различни движения от цял свят. Разнообразната програма включва участие на Елфриде Йелинек, унгарския режисьор Корнел Мундруцо, полската художничка и фотографка Агнешка Полска, бразилската писателка и режисьорка Кристиане Ятахи и много други. Близо 50 различни продукции и проекти ще бъдат представени в рамките на фестивала, а много от събитията са с участие на публиката и са безплатни за посещение.

Друга особеност на тазгодишното издание е Съветът на републиката, който се състои от 20 артисти, активисти, интелектуалци от цял свят и 80 жители на Виена. Съветът ще наблюдава критично целия фестивал и ще обсъжда бъдещето на политиката, културата и театъра, въпроса откъде идват парите за проекта и къде отиват, смисъла на бойкота, отношението на глобалния фестивал към устойчивите планове и много други теми. В края на фестивала Съветът на републиката ще представи подготвената от него така наречена Виенска декларация. Това е конституцията на новата република, която ще бъде валидна през следващите четири фестивални години.

Виенските фестивални седмици съществуват от 1927 г. В програмата им са включени театрални, балетни и оперни постановки, рок концерти, песенни рецитали, видеоинсталации, изложби.

 

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин