БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Изчетох маса противоречиви отзиви за този филм. И като го гледах останах с убеждението, че се запознавам с нещо, различно от това, за което са писали по света и у нас.

А това усещане не ми е за първи път.

„Гладиатор 2 „бил по-слаб от първия шедьовър, нямал оригинален  сюжет, в разказа имало дупки, финалът бил неоправдан и нереалистичен, имало много кръв и жестоки битки…

Добре, нека е така.

Какъв да е сценарият на Дейвид Скарпа („Наполеон“, 2023), след като епохата на Гета и Каракала по нищо не се различава от тази при Комод?

Как да бъде описана – като буколическа приказка в стил Вергилий или като кървава драма със заговори, метежи, убийства и жестоки интриги?

Има и нещо интригуващо – след като наративната матрица е проработила преди четвърт век, защо да не се използва отново?

И вместо битката на Максимус с германите да видим победата на генерал Акаций в Нумидия, след което всички възли, останали  в първия филм, да се разплетат в продължението.

Хано Луций се оказва син на Луцила и Максимус, който от Нумидия се озовава в Рим и поема по стъпките на баща си като велик гладиатор.

На финала той дори се превръща в съдник за съдбата на империята, предотвратявайки гражданска война и пожелавайки Рим да се превърне в притегателен център за живеене в древния свят, едно алтруистично желание, което не звучи толкова налудничаво и идеалистично, колкото може и да ни се струва, защото за онази епоха Рим е нещо като ООН и Европейски съюз, взети заедно за териториалното пространство без Индия и Китай…

За да се възстанови хармонията трябва да се ликвидира хитрия злодей Макринус, превърнал се в пръв консул, кандидат за диктатор и убиец на братята императори.

Битката между двамата на подстъпите към столицата на света е от най-яростните и завладяващи, каквито сме гледали на голям екран.

Ако и да е дълъг 148 минути вторият „Гладиатор“ се гледа на един дъх, в него няма чупки и пробойни и дебело подчертавам – доказателство е за възраждането на креативната мощ на големия Ридли Скот, който напоследък просто  ни разочароваше със своите епични ребуси.

„Гладиатор 2“ е завладяваща сага от най-висока проба, държащ сметка за наследството и непринудено придържащо се към него с поредица от фрагменти и детайли и в моята ранг листа се нарежда до най-доброто, създадено от сър Ридли – до „Телма и Луиз“, 1991, „Ханибал“, 2001 и „Американски гангстер“, 2007, естествено с Дензъл Уошингтън.

След като Копола се издъни с „Мегалополис“, 2024, за мен е ясно, че в света останаха двама майстори на епоса – Джеймс Камерън и Ридли Скот, който независимо от достолепната си възраст – 87 години – демонстрира топ форма.

Освен стабилната драматуртия на Дейвид Скарпа аплодисменти заслужава музиката на Хари Грегсън–Уилямс, работил със Скот по „Марсианецът“, 2015, операторската работа на Джон Матисън, заснел и първият знаменит „Гладиатор“ преди четвърт век, както и сценографията на Клаудио Кампана („Вавилон“, 2008).

Каквито и претенции да имаме към продукцията, посочваме че възстановката на древен Рим в детайли е осъществена на завидна, изключителна висота.

Във визуално отношение филмът е пиршество за очите, Колизеумът е пресъздаден в естествен декор едно към едно, битките и дуелите грабват и впечатляват със своята хореографска оригиналност и вещина,бруталност и драматизъм.

Актьорите играят вдъхновено и с рядко срещана всеотдайност.

Пол Маскал („Под слънцето“, 2023, на Шарлот Уелс) не се конкурира с Ръсел Кроу, но като Хано Луций е органичен и монолитно въздействащ, Педро Паскал, когото помним от „Игра на тронове“ преди 13 години, олицетворява войнските добродетели на славните римски бойци в лицето на генерал Марк Акаций, от оригинала са привлечени сър Дерек Джейкъби, блестящ в малката, но възлова роля на сенатор Гракх и Кони Нилсен, добила облика и въздействието на истинска римска матрона като Луция, ексцентрично зловеща боя добавят Джоузеф Куин и Фред Хечинджър като братята – императори Гета и Каракала, но над всички се извисява със своето неподражаемо лукаво злодейско присъствие Дензъл Уошингтън като Макринус.

Някога, преди четвърт век, написах за първия „Гладиатор“ възторжено ревю, което излезе в „Литературен вестник“.

В него предсказах със самоувереността на неофит, че филмът ще обере основните награди „Оскар“ за 2000 година.

Оказах се прав…

Сега обаче не искам да прогнозирам с такава категоричност.

Ако зависеше от мен статуетки щяха на получат Джон Матисън, Клаудио Кампана и Дензъл Уошингтън.

Ридли Скот явно ще чака почетно отличие за цялостен принос.

В заключение вторият „Гладиатор“ е силен, ярък и стойностен филм.

Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

 

„Гладиатор 2“, 2024, 148 мин., сц. Дейвид Скарпа, реж. и прод. Ридли Скот, продукция на „Парамаунт Пикчърс“  и „Скот Фрий Продъкшънс“

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Аз свикнах да изразявам всичко, което ме вълнува с помощта на музиката и се старая да сдържам чувствата си – не обичам мелодрамите и превземките.“

Йехуди Менухин, американски цигулар и диригент, роден на 22 април преди 109 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.