ПЕТЪР ВАСИЛЕВ

По кината тръгна и най-очакваната прожекция в жанра научна фантастика за 2015 г. - „Марсианецът“. Филмът е режисиран от Ридли Скот, а в главната роля е талантливият Мат Деймън. В актьорския състав са още Джесика Частейн, Кейт Мара, Шон Бийн, Чуетел Еджиофор и др. Филмът е адаптация на едноименния бестселър от 2011 г. на Анди Уеър и се върти около астронавта Марк Уотни - оставен на Марс след инцидент и принуден да оцелява на Червената планета, докато бъде намерен начин да бъде върнат на Земята.

Лентата коренно се различава от най-хитовите научнофантастични продукции през последните 2 години – „Гравитация“ на Алфонсо Куарон и „Интерстелар“ на Кристофър Нолан. Скот страни от научни теории и не се опира на интерпретации на законите на физиката, квантовата механика и астрономията. Фокусът е върху сюжета – той е едновременно абсурден и наивен, но и в същото време увлекателен и интригуващ. 

Изобретателността на героя на Деймън - ботаникът и астронавт Уотни, предизвиква любопитство, а чувството му за хумор отпуска и развеселява. Очаквано, Мат Деймън е на висота и се справя отлично. Действието увлича, като е хиперболизирана драматичността във финалните сцени – нещо типично за „Холивуд“. 

В сюжета има и конфликт - служителите на НАСА се опитват да спасят Уотни, но и да не навредят на публичния имидж на организацията. Проблемът обаче е периферен. В опитите за спасяването на астронавта обединяват усилия световни сили, а неговото връщане на Земята е отразено в цял свят. Въпреки този наивизъм лентата излезе точно навреме и поразително съвпадна с новината за откритата вода на Марс.  

 „Марсианецът“ е най-добрият филм на Скот след „Робин Худ“ с Ръсел Кроу през 2010 г. През последните години талантливият режисьор сякаш работеше под стандартите си. В „Прометей“ (2012 г.) той зададе интересни въпроси, но не само ги остави без отговор, а лентата постепенно се превърна в предистория на хорър серията му „Пришълецът“, което разочарова. „Съветникът“ от 2013 г. беше препълнен със звезди, но идеята и сюжетът издишаха и талантът на актьорите остана неизползван. Миналогодишният „Изход: Богове и царе“ беше помрачен от лошия избор на актьори и превръщането на филма в блокбъстър вместо в значима историческа драма. С „Марсианецът“ обаче Скот отново затвърди статута си на ас във филмовия бизнес.  

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ВОЙНАТА

    Ода за Харкив

     "Държава и народ, които имат град като Харкив, никога не могат да бъдат победени" - коментар на Николай Слатински

„В живота, както и в изкуството, аз мога да се справя със себе си и без Господ Бог. Но не мога да съществувам - аз, страдащият човек - без нещо по-голямо от мен, нещо, което изпълва целия ми живот - без творческата сила.“

Ван Гог, холандски художник, роден на 30 март преди 170 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Тихословия = умотворение

 

"Тихословия" е новата книга на Анго Боянов

Непреглътнатите думи-камъчета на Марин Георгиев

 

Може би Марин Георгиев не подозира, но той по параболичен начин е обяснил замисъла на книгата си чрез своята рефлексия за фрагментите на Атанас Далчев

За Шекспир, уличното куче и любовта, без която не можем 

Най-ценното достижение на „Шекспир като улично куче“ на Валери Йорданов е всепобеждаващата сила на емпатията