ПЕТЪР ВАСИЛЕВ

По кината тръгна и най-очакваната прожекция в жанра научна фантастика за 2015 г. - „Марсианецът“. Филмът е режисиран от Ридли Скот, а в главната роля е талантливият Мат Деймън. В актьорския състав са още Джесика Частейн, Кейт Мара, Шон Бийн, Чуетел Еджиофор и др. Филмът е адаптация на едноименния бестселър от 2011 г. на Анди Уеър и се върти около астронавта Марк Уотни - оставен на Марс след инцидент и принуден да оцелява на Червената планета, докато бъде намерен начин да бъде върнат на Земята.

Лентата коренно се различава от най-хитовите научнофантастични продукции през последните 2 години – „Гравитация“ на Алфонсо Куарон и „Интерстелар“ на Кристофър Нолан. Скот страни от научни теории и не се опира на интерпретации на законите на физиката, квантовата механика и астрономията. Фокусът е върху сюжета – той е едновременно абсурден и наивен, но и в същото време увлекателен и интригуващ. 

Изобретателността на героя на Деймън - ботаникът и астронавт Уотни, предизвиква любопитство, а чувството му за хумор отпуска и развеселява. Очаквано, Мат Деймън е на висота и се справя отлично. Действието увлича, като е хиперболизирана драматичността във финалните сцени – нещо типично за „Холивуд“. 

В сюжета има и конфликт - служителите на НАСА се опитват да спасят Уотни, но и да не навредят на публичния имидж на организацията. Проблемът обаче е периферен. В опитите за спасяването на астронавта обединяват усилия световни сили, а неговото връщане на Земята е отразено в цял свят. Въпреки този наивизъм лентата излезе точно навреме и поразително съвпадна с новината за откритата вода на Марс.  

 „Марсианецът“ е най-добрият филм на Скот след „Робин Худ“ с Ръсел Кроу през 2010 г. През последните години талантливият режисьор сякаш работеше под стандартите си. В „Прометей“ (2012 г.) той зададе интересни въпроси, но не само ги остави без отговор, а лентата постепенно се превърна в предистория на хорър серията му „Пришълецът“, което разочарова. „Съветникът“ от 2013 г. беше препълнен със звезди, но идеята и сюжетът издишаха и талантът на актьорите остана неизползван. Миналогодишният „Изход: Богове и царе“ беше помрачен от лошия избор на актьори и превръщането на филма в блокбъстър вместо в значима историческа драма. С „Марсианецът“ обаче Скот отново затвърди статута си на ас във филмовия бизнес.  

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„През целия си живот бях преследван от мисълта, че очевидно мъжете не искат да бъдат свободни. Те винаги искат да бъдат роби на някого, например на кариера или жена.“

Марчело Мастрояни, италиански актьор, роден на 28 септември преди 97 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.