SKIF

В последната си книга, излязла на български през 2013 г., този съвременен английски класик показва колко условни са жанровете. Фикция, история, есеистика и мемоаристика се сливат в едно – жанрът „Джулиан Барнс”. Познаваме го и от предишни негови книги – „Пулс”, „Няма нищо страшно”, „Папагалът на Флобер”.

„Нива на живот” е по-особена. Започва с полет с балон и завършва с огромна мъка по починалата съпруга на автора. Привидно – нищо общо между двете теми, но докато четеш, разбираш как минаваш от един въздушен пласт в друг.

Историята на прочутата драматична актриса Сара Бернар като почитателка на летенето с балон е сама по себе си достойна за роман. Драматизмът на въздухоплаването – също. Толкова малко знаем за този знаменит за времето си транспорт. За паданията, катастрофите, тежките инциденти. За пионерите, за героите. За тези, които са ги документирали и фотографирали.
До тези сюжети съвсем естествено идва житейският – огромната загуба на автора, причинена от смъртта на съпругата му.

„В началото на живота ни светът се дели най-общо на две групи: онези, които са правили секс, и онези, които не са. По-късно – на онези, които са познали любовта, и онези, които не са. Още по-късно, поне ако имаме късмет (или, от друга страна, ако нямаме) – светът се дели на онези, които са изпитали скръб, и онези, които не са. Тези деления са абсолютни; те са тропиците, които пресичаме.” С тези думи Барнс ни въвежда в дълбочината на чувствата си. В трагичните 37 дни – от диагнозата до смъртта на Пат Кавана, и „загубата на дълбочина” след това. Няма лечение за скръбта, няма утеха от околните.

Това изследване на мъката след смъртта е път навътре в себе си в паметта, където всъщност е загубата на дълбочина. „Паметта – фотографският архив на ума - отслабва”, пише Барнс. Спасението е в спомените и сънищата, които природата трие усърдно.

Тъга пронизва тази книга от първия до последния й ред, но удоволствието от четенето й е голямо. Като всяка книга на Барнс.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„През целия си живот бях преследван от мисълта, че очевидно мъжете не искат да бъдат свободни. Те винаги искат да бъдат роби на някого, например на кариера или жена.“

Марчело Мастрояни, италиански актьор, роден на 28 септември преди 97 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.