SKIF

25 години чакахме някой да обърне с хастара навън онези 45 години от 1944 до 1989, които съсипаха икономиката, нацията и държавата ни. Безумният социалистически период на репресии, икономически и политически безумства и престъпления, които увредиха фатално ДНК-то на българския народ. Днес метастазите на този период са навсякъде в живота ни. 

Не историк, а брилянтен писател описа тези събития, като ги пречупи откровено и смело през личния си живот. Естествено, Георги Мишев – кой друг ще тръгне да рине авгиевите обори на тоталитаризма. 

Мемоарите на писателя и киносценарист (издадени от „Хермес”) са толкова богати на детайли, оценки, спомени и личности, че не ти се иска да свършват. В тях се ниже сюжет след сюжет – игриво, насмешливо, със самоирония и в същото време с дълбока мъка. Ако има една дума, с която да се опише реалсоциализмът, може би тя е съсипия. Мишев разказва за оня до болка познат път, по който селото беше унищожено, селското стопанство умря, хората се напъхаха  в панелки в градовете, културата беше заменена от класово-партийна пропаганда, а партийната върхушка обра каймака на работещата на вересия планова икономика. Изтърбушването на държавата и промиването на мозъци прозира от всеки ред от мемоарите на писателя. За каквото и да разказва, той описва именно това. Сюжетите от чудесните филми по негови сценарии този път са разказани документално с главен герой собственият му аз. 

Мемоарите за Георги Мишев са безценни заради спомените му за българските писатели и кинаджии. Особено ценни са страниците за ненадминатия по финес белетрист Константин Константинов – име, което за жалост не говори нищо на съвременниците ни, за Атанас Далчев и още плеяда смачкани от комунистическата власт имена. Мишев не спестява нищо на голяма част от писателския съюз – особено на ръководството му, довело до тотален крах българската литература, пълзейки пред партията и оглавяващите я бездарници. Потресаващи са страниците за комформизма на автори, които и днес минават едва ли не за светци като Радичков, Хайтов, Вежинов, Димитър Димов…

Мишев не жали нито себе си, нито другите. Откровеността му сигурно е засегнала десетки негови съвременници, но литературната история се нуждае от истината. 

Авторът не спира разказа си само върху тоталитаризма. Посткомунизмът е част от мемоарите му – с разочарованието му като депутат от Великото народно събрание, с невъзможния български преход, с нечестната приватизация, със смъртта на доброто българско кино. 

„Опитвам се да разглобя изминалите години, да проумея някаква закономерност, която ни докара до днешния хал…”, пише Георги Мишев. Разглобява ги и проумява закономерността. Сега се търсят 1000 читатели, които да съпреживеят. 

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин