„Всички лоши книги са преди всичко книги и са свещени.“

„Ти си суетен и коварен, какъвто трябва да бъде всеки гений.“

 „Работата на гражданина е да си отваря устата.“

„Когато Сатаната не е в настроение, доброто побеждава. Не може ли и той да не е в настроение от време на време?“

„Върху мъката плава смехът.“

„След колапса на социализма капитализмът остана без съперник. Тази необикновена ситуация предизвика алчност и самоунищожителна сила. Вярването днес е, че всичко е позволено.“

„Вие, американските интелектуалци, отчаяно искате да се чувствате обсадени и преследвани.“

„Паметта обича да си играе на криеница. Обича да се хвали, да се облича изискано без причина. Паметта си противоречи, но е такъв инат, че винаги получава своето.“

„Разбитото стъкло носи щастие," — възкликна тя, щраквайки с пръсти, а после донесе метла и лопатка и измете всички стъклени парчета или цялото щастие.“ – „Тенекиеният барабан“

„Аз дори и не мисля да твърдя, че в нашата епоха има нещо забавно. Но този дяволски смях, който може да се предизвика със средствата на литературата, той също е една от формите на протест против нашите социални условия.“

„Честно казано, повечето днешни интелектуалци поглъщат всичко безразборно и си докарват само язва.“

„По мое усещане младото поколение германски литератори не проявява голяма склонност или интерес към съхранението на традициите на Просвещението - традициите да си отваряш устата и да се намесваш лично. Ако тази ситуация не се промени, ако не стане "смяна на караула", то и тази черта на европейската традиция ще бъде изгубена.“

„Не мога да ви посъветвам нищо по-добро. По-големите от вас в най-скоро време ще напуснат училището като абитуриенти. Училището е защитено пространство. Извън училището господства доста по-суров климат. Трябва да се взема предвид и насрещният вятър. Но всичко ще зависи от това: да не мълчите дори при насрещен вятър, да казвате високо срещу вятъра своите "да" или "не" и да можете тези "да" или "не" да ги обосновете.“

 

ГЮНТЕР ГРАС – германски писател, роден на 16 октомври 1927 г. Неговата най-известна книга е дебютната му - „Тенекиеният барабан“ , публикувана през 1959 г. Става своеобразен говорител на поколението в Германия, израснало по време на нацисткия режим. През 1999 г. Шведската академия му присъди Нобелова награда за литература. Статусът му на морална съвест на Германия беше поставен под съмнение през 2006 г., когато Грас си призна, че е служил в нацистката организация „Вафен СС“ като тийнейджър. Други известни негови книги са „Старата камера“, „Да люспиш лука“ и др

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Състоянието на война служи единствено като оправдание за тирания у дома.“

Александър Солженицин, руски писател, роден на 11 декември преди 106 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.