ДРАГОМИР ИВАНОВ, "ФЕЙСБУК"
По повод 4 юли - една музикално-историческа любопитка:
Големият тържествен марш (Großer Festmarsch) е едно от по-слабо известните произведения на Рихард Вагнер. Създаден е в чест на 100 г. от независимостта на Съединените американски щати. През 1876 г. във Филаделфия се провежда Световното изложение, което съвпада и с отбелязването на първото столетие от Декларацията за независимостта. Тъй като организаторите искат да надминат оставилите грандиозни впечатления изложения в Париж (1867) и Виена (1873), решават да поръчат помпозна празнична музика, с която да открият тържествените церемонии за годишнината. По това време няма американски композитор от световна величина, а Вагнер грее на върха на славата си, затова и съвсем логично изборът пада върху него.
Задачата Вагнер получава от Теодор Томас (1835-1905) - цигулар, композитор и диригент, основател на редица симфонични оркестри из цяла Америка, един от най-активните популяризатори на големите европейски майстори в САЩ. Томас е от немски произход, родом от Долна Саксония.
За поръчката Вагнер поискал хонорар от 5000 долара, космическа сума в онези дни. Парите били събрани от дамско дружество, подпомагащо юбилейните тържества.
Парите - осигурени, ама Вагнер се вижда в чудо заради претоварената си програма. В онази 1876 г. авторът на "Пръстенът на Нибелунгите" дирижира във Виена и Берлин, готви първия фестивал в Байройт с целия цикъл опери и трескаво търси подходящите певци. В архивите са се запазили мрънкащите му думи към съпругата Козима (тя пък е дъщеря на Ференц Лист): хич не можел да си представи тази композиция... "извън 5000-те долара".
Черновата на марша е нахвърлена между 9 и 20 февруари 1876 г., през март са инструменталните проби в Берлин. Вагнер сам написва и мото към произведението: "Само онзи, който всекидневно я завоюва, заслужава свободата както живота."
Вагнер е композирал три марша (Huldigungsmarsch 1864/71, Kaisermarsch 1871, Großer Festmarsch 1876). Големият тържествен марш е най-мащабният. Ритъмът му е доминиран от триола (ритмична група от 3 еднакви по стойност ноти, които се изпълняват за 2 от същия вид).
За първи път е изпълнен на 10 май 1876 г. във Филаделфия, под диригентството на Теодор Томас. Европейската премиера е на 2 юли с. г.