ДРАГОМИР ИВАНОВ, "ФЕЙСБУК"

По повод 4 юли - една музикално-историческа любопитка:

Големият тържествен марш (Großer Festmarsch) е едно от по-слабо известните произведения на Рихард Вагнер. Създаден е в чест на 100 г. от независимостта на Съединените американски щати. През 1876 г. във Филаделфия се провежда Световното изложение, което съвпада и с отбелязването на първото столетие от Декларацията за независимостта. Тъй като организаторите искат да надминат оставилите грандиозни впечатления изложения в Париж (1867) и Виена (1873), решават да поръчат помпозна празнична музика, с която да открият тържествените церемонии за годишнината. По това време няма американски композитор от световна величина, а Вагнер грее на върха на славата си, затова и съвсем логично изборът пада върху него.

Задачата Вагнер получава от Теодор Томас (1835-1905) - цигулар, композитор и диригент, основател на редица симфонични оркестри из цяла Америка, един от най-активните популяризатори на големите европейски майстори в САЩ. Томас е от немски произход, родом от Долна Саксония.

За поръчката Вагнер поискал хонорар от 5000 долара, космическа сума в онези дни. Парите били събрани от дамско дружество, подпомагащо юбилейните тържества.

Парите - осигурени, ама Вагнер се вижда в чудо заради претоварената си програма. В онази 1876 г. авторът на "Пръстенът на Нибелунгите" дирижира във Виена и Берлин, готви първия фестивал в Байройт с целия цикъл опери и трескаво търси подходящите певци. В архивите са се запазили мрънкащите му думи към съпругата Козима (тя пък е дъщеря на Ференц Лист): хич не можел да си представи тази композиция... "извън 5000-те долара". 

Черновата на марша е нахвърлена между 9 и 20 февруари 1876 г., през март са инструменталните проби в Берлин. Вагнер сам написва и мото към произведението: "Само онзи, който всекидневно я завоюва, заслужава свободата както живота."

Вагнер е композирал три марша (Huldigungsmarsch 1864/71, Kaisermarsch 1871, Großer Festmarsch 1876). Големият тържествен марш е най-мащабният. Ритъмът му е доминиран от триола (ритмична група от 3 еднакви по стойност ноти, които се изпълняват за 2 от същия вид).

За първи път е изпълнен на 10 май 1876 г. във Филаделфия, под диригентството на Теодор Томас. Европейската премиера е на 2 юли с. г.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„През целия си живот бях преследван от мисълта, че очевидно мъжете не искат да бъдат свободни. Те винаги искат да бъдат роби на някого, например на кариера или жена.“

Марчело Мастрояни, италиански актьор, роден на 28 септември преди 97 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.