ДРАГОМИР ИВАНОВ, "ФЕЙСБУК"

По повод 4 юли - една музикално-историческа любопитка:

Големият тържествен марш (Großer Festmarsch) е едно от по-слабо известните произведения на Рихард Вагнер. Създаден е в чест на 100 г. от независимостта на Съединените американски щати. През 1876 г. във Филаделфия се провежда Световното изложение, което съвпада и с отбелязването на първото столетие от Декларацията за независимостта. Тъй като организаторите искат да надминат оставилите грандиозни впечатления изложения в Париж (1867) и Виена (1873), решават да поръчат помпозна празнична музика, с която да открият тържествените церемонии за годишнината. По това време няма американски композитор от световна величина, а Вагнер грее на върха на славата си, затова и съвсем логично изборът пада върху него.

Задачата Вагнер получава от Теодор Томас (1835-1905) - цигулар, композитор и диригент, основател на редица симфонични оркестри из цяла Америка, един от най-активните популяризатори на големите европейски майстори в САЩ. Томас е от немски произход, родом от Долна Саксония.

За поръчката Вагнер поискал хонорар от 5000 долара, космическа сума в онези дни. Парите били събрани от дамско дружество, подпомагащо юбилейните тържества.

Парите - осигурени, ама Вагнер се вижда в чудо заради претоварената си програма. В онази 1876 г. авторът на "Пръстенът на Нибелунгите" дирижира във Виена и Берлин, готви първия фестивал в Байройт с целия цикъл опери и трескаво търси подходящите певци. В архивите са се запазили мрънкащите му думи към съпругата Козима (тя пък е дъщеря на Ференц Лист): хич не можел да си представи тази композиция... "извън 5000-те долара". 

Черновата на марша е нахвърлена между 9 и 20 февруари 1876 г., през март са инструменталните проби в Берлин. Вагнер сам написва и мото към произведението: "Само онзи, който всекидневно я завоюва, заслужава свободата както живота."

Вагнер е композирал три марша (Huldigungsmarsch 1864/71, Kaisermarsch 1871, Großer Festmarsch 1876). Големият тържествен марш е най-мащабният. Ритъмът му е доминиран от триола (ритмична група от 3 еднакви по стойност ноти, които се изпълняват за 2 от същия вид).

За първи път е изпълнен на 10 май 1876 г. във Филаделфия, под диригентството на Теодор Томас. Европейската премиера е на 2 юли с. г.

  • ЗВЕЗДЕН ПРАХ

    Джордж Клуни, който не се страхува да остарява

    Той два пъти е избиран за най-сексапилен мъж на планетата. Лицето му е по реклами и билборди в целия свят. Едновременно с това е един от най-успешните актьори в историята и активист, който не се страхува да говори за редица проблеми.

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Никой възрастен не може да издържи кръста, който носи детето.“

 Франсоа Мориак, френски писател, роден на 11 октомври преди 139 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Аз съм виновен“

 

Книгата на Михаил Зигар „Война и наказание“ е анализ на отношенията между Русия и Украйна през последните три века и през последните три десетилетия.

Акустика за изгубената родина

 

В „Изгнание и музика“ Етиен Барилие отговаря на въпроса, как изгнанието въздейства върху творчеството на композиторите, преминали през това изпитание.

Между два свята: една българска тийнейджърка в Мюнхен

 

Какво е да растеш в Германия като дете на български мигранти? Да живееш в непрестижен квартал, но да учиш в елитна гимназия в центъра на Мюнхен? Живот между два свята: темата в дебютния роман на немски на Анна Димитрова.