ЕЛИЗАБЕТ ГРЕНИЕ, DW

Мартин Скорсезе е един от най-известните и успешни режисьори и продуценти в Холивуд. Колекцията му от награди и отличия е впечатляваща, а сега към нея се прибавя и "Златна мечка" за цялостно творчество от Берлинале. 

От 1967 година до днес той е режисирал 26 игрални филма и още много документални ленти. Последният му филм - "Убийците на цветната луна" - разказва за систематичното избиване на местното американско население от племето осейдж през 20-те години на миналия век. Извършителите са бели заселници, които искат да завладеят богатата на петрол земя. Филмът е номиниран за десет "Оскар"-а. Лили Гладстон, която е в главната роля, стана първата индианка, номинирана в категорията за най-добра актриса.

Въпреки че филмът се радва на успех сред публиката и критиците, не липсват и критики. "Основният проблем е, че подобни истории се разказват най-вече от перспективата на белите колонизатори", казва в тази връзка режисьорът Джереми Чарлс, който е представител на племето чероки. 

И това не е първият път, в който Мартин Скорсезе бива критикуван за свой филм. Много преди призивите за по-голямо разнообразие и равенство между половете да се настанят трайно в дебата за филмовата индустрия, творбите му поляризираха. Ето и кои са най-честите критики към Скорсезе.

 

Величаене на насилието?

Скорсезе насочва прожекторите към теми като мачизма и упражняването на власт още в началото на кариерата си. Насилието в "Шофьор на такси" (1976) и включването на персонаж на дете, което проституира - роля, изпълнявана от 12-годишната Джоди Фостър - правят филма, който се смята за шедьовър, противоречив.

Твърди се, че "Шофьор на такси" е един от факторите, отключили манията на Джон Хинкли-младши, който през 1981 ч. се опитва да убие президента Роналд Рейгън, защото, както заявява, "искал да впечатли Джоди Фостър".

Според критиците на Скорсезе той трябвало да осъжда по-решително поведението на героите в своите филми. Но за Скорсезе подобни морални позиции са "повече от скучни", както заяви самият той наскоро в интервю за списание GQ. Коментарът му бе по отношение на реакцията към "Вълкът от Уолстрийт" (2013), който според някои "величаел психопатското поведение".

 

Конфликти с църквата

Преди да открие страстта си към киното Скорсезе е искал да стане свещеник. И до днес той е вярващ католик. Но "Последното изкушение на Христос" от 1988 година разгневи консервативните католици. Филмът съдържа сцена с халюцинация, в която Христос, в чиято роля е Уилям Дефо, прави секс с Мария Магдалена. Филмът е забранен в редица държави, включително в Аржентина - родината на папа Франциск. 

В последните години обаче отношенията между Ватикана и режисьора явно са се подобрили. След представянето на филма "Мълчание" през 2016 година, който разказва за преследването на християни йезуити в Япония през 17 век, Скорсезе се срещна с папата. В началото на тази година режисьорът обяви, че иска да направи още един филм за Христос, базиран на книгата "Животът на Исус".

 

"Нетфликс", "Марвел" и кое е истинското кино

По време на интервю през 2019 година Скорсезе заяви, че за него филмите за супергерои на "Марвел" не са кино. Режисьорът с италиански произход дори ги сравни с "увеселителен парк", в който липсва емоционална и психологична дълбочина. Изказването му предизвика остри реакции, най-вече от почитателите на филмите за супергерои. 

Въпреки че доскоро защитаваше мнението, че стрийминг платформите "обезценяват" киното, Скорсезе работи с "Нетфликс" за филма "Ирландецът" от 2019 година, в който главните роли изпълниха Роберт де Ниро, Ал Пачино и Джо Пеши. 

Режисьорът обясни, че никой друг в Холивуд не е бил готов да плати за продукцията, в която е използвана новаторска и скъпа технология за подмладяване на актьорите. Бюджетът на "Ирландецът" е около 250 милиона долара. Според "Холивуд Рипортър" "Нетфликс" обаче преосмисля стратегията си и "ерата на скъпата суета", която позволи на Скорсезе да продуцира този филм, "най-вероятно е приключила".

 

Има ли място за силни жени във филмите на Скорсезе?

Този дебат съпътства цялата кариера на Скорсезе и след "Ирландецът" отново бе повдигнат - във филма, който продължава цели три часа и половина, женските персонажи казват само няколко изречения. 

Филмографията на Скорсезе все пак показва, че той е представял и силни женски образи - например в "Алис не живее вече тук" от 1974 и "Невинни години" от 1993 година. Наскоро Скорсезе представи и своята документална поредица за писателката Фран Лебовиц, която е емблема на Ню Йорк. 

В скорошно интервю за "Гардиън" Скорсезе обясни, че изследва човечеството, което няма общо с разделението между половете. "Опитвам се да разбера кои сме ние като човешки същества, като организъм, от какво са направени сърцата ни."

 

 

 

„Трябва да си дадем сметка, че оставяме нещо след себе си. И това е споменът за нас в децата ни."

Кевин Костнър, американски актьор и режисьор, роден на 18 януари преди 70 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...