Звездни солисти се включват в концерта на Софийската филхармония на 15 април. Световноизвестният цигулар Даниел Хоуп, чиито домашни концерти през локдауна Europe@Homeса гледани от стотици хиляди почитатели на класиката, ще представи Концерта за цигулка на Бенджамин Бритън.  Примата Александрина Пендачанска се включва в програмата с финалната сцена от операта „Саломе“ на Рихард Щраус. В програмата ще звучи и откъс от операта „Тристан и Изолда“ на Рихард Вагнер в изпълнение на националния оркестър. Диригент на вечерта е Григор Паликаров. 

В продължение на 30 години цигуларят Даниел Хоуп шества по света, прославян като виртуозен солист с артистична гъвкавост, посветен и на хуманитарни каузи. Носител на Европейската музикална награда за музика за 2015, чиито предишни получатели са Даниел Баренбойм и Берлинската филхармония, Даниел Хоуп се изявява като солист на големи световни оркестри и диригенти, като сам ръководи и редица цигулкови ансамбли. От началото на сезон 2016/17 той е музикален директор на камерния оркестър в Цюрих, а от сезон 2018/19 и музикален директор на камерния оркестър "Нов век" в Сан Франциско. През 2019 става художествен директор на катедралата Frauenkirche в Дрезден, а от 2020 е президент на Beethovenhaus Bonn, почетна длъжност, следваща стъпките на Курт Мазур и Йозеф Йоахим.

Даниел Хоуп израства в Лондон, учи цигулка в Highgate School и Кралската музикална академия при Захар Брон, Ицхак Рашковски и Феликс Андриевски. Работил е с диригенти като Курт Масур, Валери Гергиев и Кристиан Тилеман, както и с най-големите симфонични оркестри в света - в Берлин, Бостън, Чикаго, Париж, Лондон, Лос Анджелис и Токио. Посветен на съвременната музика, Хоуп е правил поръчки за над тридесет произведения, радвайки се на близък контакт с композитори като Алфред Шнитке, Тору Такемицу, Харисън Биртвистъл, София Губайдулина, Дьорд Куртаг, Питър Максуел-Дейвис и Марк-Антъни Търнидж.

Даниел Хоуп е един от най-активно записващите изпълнители на класическа музика с над 25 собствени албума. Неговите записи са спечелили Deutsche Schallplattenpreis, Diapason d’Or на годината, класическата награда Edison, Prix Caecilia, наградата ECHO-Klassik и множество номинации за „Грами”. Записът му на преработката на Макс Рихтер на „Годишните времена” на Вивалди, който достига номер 1 в класацията в над 22 държави, е с 250 000 продадени копия, като един от най-успешните класически записи от последно време. Хоуп е ексклузивен артист на Deutsche Grammophon от 2007.

През 2017 документалният филм „Даниел Хоуп - звукът на живота“ е прожектиран в кината в Европа и в киносалоните в Австралия и Северна Америка.Даниел Хоуп е автор на четири бестселъра, публикувани в Германия от издателската къща Rowohlt. Редовно публикува във Wall Street Journal и е писал сценарии за съвместни изпълнения с актьорите Клаус Мария Брандауер и Миа Фароу. В Германия той води седмично радиопредаване за канал WDR3 и е куратор от сезон 2016/17 на собствен салон “Hope@9pm”,музикално и токшоу с гости от културата и политиката в Konzerthaus Berlin.

Даниел Хоуп свири на „Гуарнери дел Джезу” от 1742 ("екс-Липински"), предоставена щедро на негово разположение от анонимно семейство от Германия.

Александрина Пендачанскае родена в семейство на бележити български музиканти. На 5 години започва да учи пиано в Музикалното училище “Любомир Пипков”, където се дипломира с пиано и пеене. Неин вокален педагог е майка й, известното сопрано Валери Попова. Пее за първи път пред публика на 17 години арията на Виолета от „Травиата”, представена от Гена Димитрова на гала-концерт в НДК. На 19 години дебютира на оперната сцена като Лучия ди Ламермур в Билбао. Междувременно спечелва големите награди на оперните конкурси “Антонин Дворжак” в Карлови Вари, „Униса” в Претория и втора награда на конкурса в Билбао. 

Големият вокален диапазон на Александрина Пендачанска обуславя и репертоара й, който обхваща  70 роли - от предкласика до музиката на ХХ век, от белканто и Верди  до Бетовен и Вагнер, от колоратурен сопран до мецосопран. 

От 2003 Александрина Пендачанска започва активно сътрудничество с диригента Рене Якобс. Във високо оценените им съвместни  записи на Моцартовите опери за „Хармония Мунди”, превъплащенията на Пендачанска като Вителия („Милосърдието на Тит”), Донна Елвира („Дон Жуан”), Електра („Идоменей”), Арминда („Мнимата градинарка”) са смятани за еталон и са наградени с множество награди, сред които BBC Music Magazine Award, Gramophone's Editor Choice, три номинации за „Грами „- две за най-добър класически албум и една за най-добър оперен запис.

Талантливата певица  е пяла под палката на диригенти като Рикардо Шайи, Мйун-Вун Чунг, Шарл Дютоа, Йезус Лопос-Кобос, Адам Фишер, Бруно Бартолети, Маурицио Бенини, Нело Санти, Бруно Кампанела, Карло Рици, Айвор Болтон, Даниел Орен, Рене Якобс, Марк Минковски, Владимир Спиваков, под режисурата на Сър Джонатан Милър, Лука Ронкони, Ханс Нойнфелс, Кристоф Лой, Димитри Черняков, Клаус Гут, Дамиано Микелето и др. 

Наскоро, на сцената на „Ла Моне” в Брюксел, Александрина Пендачанска дебютира като Сантуца от „Селска чест” на Маскани, която е нейната 70-а роля. 

Снимките са предоставени на SKIF от Софийската филхармония

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Казват, че блус певците винаги плачат в халба с бира. Но знаете ли какво? Аз не пия.“

Би Би Кинг, американски китарист, роден на 16 септември преди 96 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.