Паметна плоча на Златан Станчев - един от основателите на Старозагорската опера и първи неин хормайстор, е поставена до официалния вход на Операта (с лице към Античната улица). Тя е изработена от старозагорския скулптор Наско Настев.

До плочата са изложени платна с фотодокументална изложба за делото на Станчев, подготвена от гл.ас.д-р Емилия Жунич.

ЗЛАТАН СТАНЧЕВ е роден на 25 март 1877 г. във Варна. Завършва музикалното си образование в Одеса. Назначен за е учител по музика в Девическата гимназия в Стара Загора на 24.10.1905 г. Станчев ръководи смесен и мъжки хор при Музикалното дружество „Кавал“ , голям хор при дружество „Театър“, големи граждански и смесени хорове. С всички тях изнася хорови фрагменти, действия от опери (“Вълшебната флейта“, „Кармен“, „Фауст“, „Гергана“ и др.) и цели оперетни заглавия (“Двамата тюреновци“). Диригент и основател е на хорове при храмовете „Св.Богородица“ и „Свети Димитър“. Основател и първи хормайстор на Опера Стара Загора.

На 22 март 1928 г.  Златан Станчев е сред учредителите на „оперна дружба под името Районна опера – Стара Загора с център Стара Загора и район за обхождане Бургас, Търново и Пловдив…Основаването на операта става на 22 март-първият ден на пролетта. Златан Станчев обучава допълнително и много хористи с изявен талант – братята Димитър и Борис Христови, Димитър Божков, Панайот Димитров-Отето, които в последствие са солисти на Софийската опера, Тодор Мазаров започва пътя си от сцената на Старозагорската опера, Ничка Хаджимитева-Баталова, Руси Белчев и Йовка Бунарджиева – солисти в Старозагорската опера.

На 18 декември 1946 година със спектакъла „Травиата“ (в главната роля Елисавета Йовович) Старозагорската опера отбелязва оттеглянето на Златан Станчев от активна творческа дейност – след 56 години дело, 40 от които в Стара Загора.

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Половината от нещастията на света произлизат от недостига на мъжество да кажеш и да чуеш истината спокойно и в дух на любов.“

Хариет Бичър Стоу, родена на 14 юни преди 213 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…