В своето 49-то издание от 27 ноември до 8 декември Фестивалът на оперното и балетното изкуство в Стара Загора предлага разнообразни събития в духа на най-добрите традиции и доза интригуващи провокации

Създаден през 1967 година като Декемврийски музикални вечери, а от 1973 година преименуван като Фестивал на оперното и балетното изкуство е първия в България профилиран форум за музикално-сценични изкуства. От 1974 до 1989 година в неговите рамки се провежда Националния преглед на оперното и балетното изкуство. Обществените промени след  1989 г. и пожарът на оперната сграда през 1991 г. довеждат до три прекъсвания на фестивала през 1990, 2010 и 2013 година. След като през 2017 година беше отбелязана 50 годишнината от неговото създаване, през следващата, 2019 година ще изпълни своето 50-то издание. Тазгодишната програма е своеобразна равносметка в богатото жанровото разнообразие, белязало фестивала през годините. 

Началото, на 27 ноември, ще постави премиерата на класическия балет  Дон Кихот от Лудвиг Минкус. Постановката е дело на Аршак Галумян - солист и хореограф на Щатсбалет-Берлин, диригент е Ивайло Кринчев, а художник Салваторе Русо. В ролята на Китри участва Анелия Димитрова, а Базил ще бъде Томоки Ишиго. Асистент-хореограф е Красина Павлова - примабалерина на Щатсбалет-Берлин и гордост за своята учителка Силвия Томова, артистичен директор на балета на Старозагорската опера.

На 29 ноември  Симфоничният оркестър - Пазарджик ще представи популярния  Концерт за цигулка и оркестър от Лудвиг ван Бетовен и една от сравнително рядко изпълняваните Втора симфония от П. И. Чайковски. Диригентът и цигулар Дмитрий Василиев е първият концертмайстор на ансамбъла "Московски солисти" на Юри Башмет, а от 2015 г. е художествен ръководител на Международния младежки оркестър “Чайковски”. Цигуларката Теодора Късметска - Сороков концертира с Виенския симфоничен оркестър, Виенския камерен оркестър,  „Wiener Concertverein“,  Виенска камерна филхармония и др. 

На 30 ноември Държавна опера – Пловдив гостува със спектакъла на операта Катерина Измайлова от Дмитрий Шостакович. Постановката е на Вера Немирова, реализирала свои проекти във Виенската Щатсопера, Берлин,  Залцбург, Бон, Хамбург, Пекин, Малмьо... В главните роли участват Пламен Бейков и Марияна Панова. В основата на произведението е мрачната повест от руския писател Н. С. Лесков „Леди Макбет от Мценска околия“, както е било и първоначално заглавието на операта, преди да изпадне в немилост от Сталин за повече от 20 години. Постановката се фокусира върху насилието и унижението на човека, а композиторът превръща музиката в инструмент на онази сила, която се надсмива над абсурдите и несправедливостта на живота. 

На 3 декември ще бъде представен съвременния танцов спектакъл  In-between по музика на М. Рихтер. Неговите автори-хореографи, Ангелина Гаврилова и Филип Миланов от компания „Стрийм Денс“ описват обществото като съвкупност от свързани помежду си личности. В продължение на своето съществуване човек общува, опознава, зависи и се отделя от останалите около себе си. Така сам изгражда един кръг от хора, в който се чувства приет и разбран. 

На 4 декември Македонска опера и балет – Скопие гостува със Севилският бръснар. Класическото заглавие на Росини ще бъде представено в оригинален прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер. Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена, участвала e в над 30 постановки във Виенската опера, а по-късно режисира мюзикъли и опери в Европа и САЩ. Работила е съвместно със световния филмов режисьор Роман Полански.

На 5 декември предстои реализацията на още един интересен международен проект: Ансамбъл за съвременна музика – Люксембург. Инструментите ще бъдат представени както соло, така и в комбинация с чудесния глас на италианското белканто. Музикантите, които идват от различни точки на света (Япония , Хърватско, Австрия и България), се събират по различни причини в Люксембург, където обединяват енергия, темперамент и традиции, за да създадат музика, изпълнена с емоция и елегантност. Концертът се реализира с любезната подкрепа на Министерството на културата на Люксембург.  

На 6 декември Държавна опера – Варна ще представи едно рядко изпълнявано заглавие от оперната класика – Джоконда от Амилкаре Понкиели. Постановката е на Кузман Попов, диригент Григор Паликаров. В главната роля публиката ще види Габриела Георгиева – призната за една от най-добрите последователка на легендарната Гена Димитрова. В основата на либретото на Ариго Бойто е драмата Анжело – тиранинът от Падуа от Виктор Юго. Действието се развива във Венеция през 17-и век. Музикалната драматургия включва ярки масови сцени и конфликти, наситени със страсти и контрасти. 

На 7 декември Оркестърът на Държавна опера – Стара Загора под диригенството на Ивайло Кринчев ще представи концерта 150 години след Росини с увертюри, арии и ансамбли от огромното творчество на италианския композитор – все още слабо познати за българската публика.Солисти: Мила Михова, Емилия Иванова, Петя Петрова, Валери Турманов, Ивайло Джуров, Ивайло Йовчев и др. 

Последният ден на фестивалната програма, 8 декември, предлага две събития. В нестандартното пространство на заседателната зала на Общински съвет – Стара Загора е премиерата на Процесът Мерилин Монро - камерна опера от Роланд Баумгартнер, с участието на солисти, хор и оркестър от Държавна опера - Стара Загора. Режисьор е Огнян Драганов. Сюжетът разглежда именуването на улица във Виена с името Мерилин Монро. Група граждани завеждат дело срещу решението на Кметството. Роланд Баумгартнер специализира при Ленард Бърнстейн и е автор е на музиката към няколко холивудски продукции. Диригентът Андрия Павлич дирижира спектакли във Виенската Фолкс опер и преподава в консерваторията „Густав Малер“ - Виена. 

Финалът на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора ще постави Софийската опера и балет с Лешникотрошачката от П. И. Чайковски. В главните роли участват Катерина Петрова и Цецо Иванов. Постановката на Юрий Григорович е определена от критиката като триумф на руската музика и хореография.

Новост от последните години е и богатата фестивална съпътстваща програма. На 27 ноември  във фоайето на операта е фотографската изложба Рим. Борис Христов -съвместно с музей „Борис Христов“, а на 28 ноември отново на същото място е прожекцията на документалния филм Сбъдването на мечти - документален филм на Елена Драгостинова и Йордан Бойчев, посветен на софийския дом на Борис Христов. На 29 ноември  е премиерата на книгата „Светът на фестивалите” от Любомир Кутин. От 30 ноември до 3 декември е майсторския клас по цигулка на Теодора Късметска – Сороков. На 1 декември е продукцията на оперната студия на Стефка Минева 

На 7 и 8 декември е майсторския клас От иновацията до реализацията: Съвременни тенденции и практики в стратегическото управление и предприемачеството в изкуствата" - семинар на проф. д-р Лидия Върбанова - международен консултант по мениджмънт на изкуствата и творческите индустрии.

 

ЦЕНИ НА БИЛЕТИТЕ: От 10 до 20 лева. Отстъпки за учащи и пенсионери – до 30%.

АБОНАМЕНТИ

ОБЩ - 10 събития

90 лв.

ОПЕРА И КОНЦЕРТИ - 7 събития

60 лв.

БАЛЕТ - 3 събития

40 лв.

Билетна каса Опера: тел. +359 887 444 360; +359 885 509 829; +359 42 622 431

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„По-добре да се задоволявате с малко, отколкото да имате злато и студено сърце!“

Вилхелм Хауф, германски писател, роден на 29 ноември преди 221 години

Анкета

Остава ли ви време да четете книги?

Да, както винаги - 80%
Все по-малко - 20%
Не чета изобщо - 0%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Диада“ без доза щастие

„Диада“ е честно реализиран филм, с уверена и с ясни послания режисура, впечатлява и операторска работа

За „Ваймар експрес“ и силата на таланта

 

На финала авторката на филма търси помирителен жест – тя деликатно и предпазливо, премерено и едва ли не извинявайки се, стига до извода, че личността и пристрастията на Мутафова отстъпва пред силата на нейния талант, което си е и самата истина.

Такива, каквито бяхме

 

50 години от премиерата на "Каквито бяхме". Творбата на Полак е сред вечните класики на Холивуд, която може да се гледа винаги и с удоволствие