SKIF

Американският моралист на ХХI век без съмнение е Джонатан Франзен. „Поправките” бяха началото, а „Свобода” – кулминацията на острата му критика към лицемерието, алчността и егоизма на съвременните хора. Те впрочем не са се променили, просто условията са други, а мащабите на злините – все по-огромни.

Писателят е майстор и успява да прикрие критиката си зад увлекателен сюжет – сложно построен, динамичен, с множество разклонения. В крайна сметка в „Свобода” той ни разказва драмата на едно средностатистическо семейство – от щастие към разпад, но и обратно. С две думи хуманистът Франзен дава шанс на всички, изгубили пътя, да го открият отново.

Всяко нещастно семейство е нещастно по своему, е казал класикът Лев Толстой и „Свобода” го доказва. Претръпване, изневяра, раздяла, кариера на цената на престъпления – тези глобални проблеми в наши дни са пречупени през историята на Пати и Уолтър Бърглънд. Под повърхността на тяхната семейна драма набира скорост природозащитната тема. Ние унищожаваме природата и така затриваме себе си. Животът, подчинен на големите пари, изисква опасни компромиси, идеализмът на честния човек катастрофира в консуматорския и печалбарски морал. Такива са посланията на Франзен, скрити в човешката история за едно обичащо се семейство, което се разпада под напора на външни сили.

Прекрасният стил на автора и отличният превод на Владимир Молев правят тази обемиста книга – почти 500 страници, лесна за четене. Заглавието никак не е случайно – читателят открива пластовете свобода под огромни наноси от несвобода. Американската мечта в крайна сметка е общочовешка.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„В живота няма второстепенни, епизодични герои, които играят ролята на винтчета.“

Елза Триоле, френска писателка, родена на 24 септември преди 125 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.