Енио Мориконе (87) е легендарен композитор на филмова музика. На 28 февруари той получи „Оскар” за музиката във филма на Куентин Тарантино „Омразната осморка”. Интервюто с Маестрото е публикувано ден по-късно на сайта uncut.co.uk . В него са използвани въпроси на читатели от различни държави. Разговорът с композитора е проведен в дома му Рим -  прозорците на гостната му гледат към фонтана „Треви”. 

---

Какво беше да израснеш в Италия през 40-те?

- Беше много трудно. Роден съм през 1928 г., а през 1943/44 г. в Рим се водеше война. Нямаше храна, имаше голяма оскъдица. Когато работех с американци, канадци и англичани скоро след войната, те ми плащаха с храна. Това трябва да ви даде представа каква ужасна мизерия беше в онези години. Това беше храната за моето семейство.

Какви са най-ранните ви спомени, свързани с киното?

- Първите ми спомени са именно от киното. В моята младост кината показваха по два филма на ден, аз гледах и двата. Може да ви звучи странно, но единственият мюзикъл, който ми харесваше, беше „Уестсайдска история”. Не харесвам мюзикълите и филмите, в които се пее, изобщо. Винаги съм си мислил, че те звучат фалшиво. Не харесвам също и любовни истории. Харесвам приключенски филми и детективски истории. Хичкок беше майсторът.

 В края на 50-те сте свирили на тромпет в джаз банда. Какво си спомняте от това време?

- През 50-те свирех на тромпет с някои джаз групи. Някои от тях бяха доста авангардни. Дали това е бил моментът, когато съм разбрал, че искам да стана композитор? Не, започнах да композирам в консерваторията в Санта Чичилия през 40-те.

Съжалявате ли, че не работихте със Стенли Кубрик в „Портокал с часовников механизъм?

- За това наистина съжалявам. Бяхме се разбрали да работим заедно, но по това време работех със Серджо Леоне. Беше проблем да ги съвместя. Аз никога не го срещнах – Кубрик не обичаше да лети и говорехме само по телефона. 

Кой е най-трудният режисьор, с когото сте работили?

- Имаше много подробности по споразумението с Джузепе Торнаторе, но не е имало режисьори, които да ми създават проблеми. Спомням си как снимахме „Легенда за пианиста”, защото актьорът в главна роля – Тим Рот, трябваше да взима уроци по пиано. Това беше единственият филм, за който непрекъснато ходех да следя снимките. 

Вярно ли е, че Серджо Леоне е искал от вас да пишете музиката, преди да е започнал снимките, за да вдъхновява актьорите с нея?

- Обичам да пиша музиката, преди да започнат снимките, не само заради актьорите, но и заради режисьора.  Така че Леоне не е единственият, за когото съм го правил. С него имах невероятни работни отношения. Той много ми вярваше и имаше невероятен обем да идеи помежду ни.

Как стана така, че писахте музика за Световното първенство по футбол през 1978 г.?

- Просто - предложиха ми хонорар. Но беше ужасно, защото вместо музиката да се запише и да се пуска преди мачовете, една група от четирима души ходеше от стадион на стадион да я свири и беше кошмар. 

Аз подкрепям „Рома”. Те се справят добре този сезон, но вече не ходя на мачове, предпочитам да ги гледам по телевизията. Имам си хубав голям екран и когато е очевидно, че „Рома” ще спечели, си позволявам да заспя.

Замисляли ли сте как ще звучи саундтракът ви извън контекста на филма?

- Винаги. Музиката трябва да има собствен живот и извън филма. Това е причината да мога да правя концерти с филмова музика.

Как изглежда работният ви ден сега?

- Напълно рутинно – ставам рано, бръсна се, обличам се и правя малко физически упражнения. Излизам от вкъщи, купувам вестници, прочитам ги. След това композирам и ако трябва да довърша нещо спешно, работя дълго. Естествено, прекъсвам, за да обядвам. Ако нямам спешна работа, следобед си почивам. В момента пиша музика за един френски филм.

Има ли филми, за които съжалявате, че сте написали музика?

- Не, въпреки че съм работил за филми, които не са имали голям успех. Но благодарение на тях съм експериментирал много в музиката. А експериментите са много важни за мен.

 

  • ПРИЗВЕДЕНО В БЪЛГАРИЯ

    Христо Бръмбаров  - корифеят на българското певческо изкуство 

    Внушителен е броят на неговите ученици - Гяуров, Гюзелев, Узунов, Селимски, Димитър Петков, Рафаел Арие, Гена Димитрова, Катя Георгиева,  Димитър Петков, Стефан Еленков,  Рада  Конфорти, Тодор Бонев, Лиляна Василева, Стоян Попов, Сабин Марков...

    ---

    Тази година се навършват 120 години от рождението му.

„Научната фантастика се опитва да намери друга гледна точка за реалността.”

Иън Банкс, шотландски писател, роден на 16 февруари преди 70 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Петте кьошета“: несглобяемият пъзел

 "Смятам романа на Панайот Карагьозов за остра реплика към цялото умилително носталгично венцехвалене на социализма, към който мнозина са се устремили да ни върнат не само чрез медиите и социалните мрежи, а и с конкретни действия", пише Алберт Бенбасат.

Вярвайте в чудеса!

 

„Не затваряй очи“ е въздействащ и топъл филм, необходим да сгрее загрубелите ни и потънали в света на материалното души...

Куинси Джоунс и несъществуващите формули за успеха

 

Между огромното количество от архивни материали, истинската ценност на филма "Quincy" се разкрива в непрофесионално заснетите кадри от телефона на Рашида Джоунс, които се появяват по-рядко, отколкото ни се иска.