ИВО БАЛЕВ, БНР

Изкарахме ги тия избори, форсирахме ги по света и у нас, избрахме си легитимно народно представителство. Не за да се хваля, а като исторически факт ще изтъкна, че някои мои приятелки манекенки участваха в тези избори и си прескочиха изборната бариера като млади кобилки, тръгнали на приключение. Но не всички имаха толкова добра засилка. Цветан Цветанов и Жени Калканджиева имат страхотно телосложение като на атлетични гръцки богове, но не успяха да прецапат 4-процентовия Рубикон. За съжаление. 

От друга страна, не се знае кой повече трябва да съжалява - тези, които влязоха, или тези, които не влязоха в новото Народно събрание. От гледна точка такава: това уважаемо политическо представителство, което спечели народното доверие, бая зор ще види в опита да създаде стабилно правителство, което да ни управлява съдбините. Народната воля и политическата инициатива в крайна сметка родиха толкова шарен и разнопосочен парламент, че трудно можем да си представим как тази институция ще предлага компактни и работещи политически решения. То шарена черга - ГЕРБ с най-много депутати, ама никой не иска сътрудничество с тях, макар че Борисов си раздава хората като впрегатни коне. 

Аз, вика, ще дам 10-20 депутата, на когото му трябват, само и само да има стабилност! Туй то. На харизан кон зъбите не се гледали, вземай, не придиряй!

Малко е странно така да се прехвърлят живи хора - ама пък самите хора, предназначени за тая работа, ни най-малко не се смутиха, не изразиха неудоволствие. Воистина християнско смирение! Началникът казва - тебе и още няколко кранти ви давам на Слави Трифонов да му закръглите аритметиката, че е новобранец в политиката, още не ги чува петлите. А впрегатният кон кима и в големите му очи се отразяват някаква дълбока човечност и дълбока тъга, както в разказите на Йордан Йовков - “Ако можеха да говорят”. Там има едно такова изречение: “Ако добитъците знаяха да говорят, те щяха да бъдат като нас. И по-добри дори”. И то си е вярно. 

Аз например не мога така. Опитвам се, но не мога. Една манекенка наскоро ми каза така: имам, вика, една приятелка, която се нуждае от напътствие, има нужда от душеспасителни беседи и гимнастика за душата. Тя, вика, е овладяла до съвършенство телесната поезия, сега иска да се усъвършенства и душевно посредством твоите напътствия. В тоя миг почувствах, че искат да ме употребят. Осъзнах, че вероломни хора арогантно са обсъждали качествата и душата ми, и са склонни да си ме прехвърлят като някакъв безстопанствен Пегас. Като някакъв гербав депутат ме размятат насам-натам. Като някакъв инструмент за безтелесни удоволствия или масажор с вибрации за душата! Гневът ме заслепи. Нападна ме цяло пълчище бесове, каквито и Фьодор Достоевски не е виждал. С една дума - побеснях! Викам на манекенката:

Чшш, ей, алоу, аз да не съм ви някакъв предмет за внезапен катарзис и душевен екстаз! Как така си ме прехвърляте една на друга, вие за какъв ме вземате!

И се обидих, обърнах гръб и не свърших никаква духовна работа на манекенките. От горделивост, не от друго. Ако беше някой писател от ГЕРБ, охооо, щеше да оправи душата на манекенката минимум 7 пъти, без да се оплаква, без да се възгордява. Грешен и горделив човек съм, за което ще си бера ядовете един ден, който се нарича Ден на гнева. Ама дотогава има време, дано пусна някакви връзки в Прокуратурата на Страшния съд! 

Примерно и Бойко Борисов понякога проявява известна горделивост, но почти никога - интелектуално високомерие. Даже твърде често се преструва на по-малко умен, отколкото е всъщност. И даже в някои записи сме го чували да се хвали как обича да се прави на луд и глупав, за да изработи изгодна позиция за България с 200 км/ч. И това е белег за силно християнско смирение, макар че като цяло Борисов не е много силен в тая наука и доста бърка народни поверия и езически ритуали с християнската религия.

Така смирено са се престрували на луди и прости една особена категория християнски светии - така наречените юродиви. Това не са неразумните юроди на Паисий, а божи хора, които са приемали доброволна лудост и привидна простотия, за да крият светостта си и да се трудят за Господа тайно, понасяйки от околните хули, насмешки, издевателства. 

Така и Бойко Борисов - когато няма полезен разумен ход, той се прави на неразумен, оглежда се, ослушва се и съобразява как да извлече от ситуацията най-голяма политическа полза. Отстрани може да изглежда, че това е негова лична изгода, но в действителност той го прави за България. Защото цял се е посветил на обществото до такава степен, че не прави разлика между лична и обществена полза, между лични и обществени средства и така нататък. 

Неслучайно ви говоря толкова много за християнско смирение - днес е четвъртата неделя на Великия пост и същевременно Ден на зъболекаря. В наши дни зъболекарите са тези, на които плащаме диш-хакъ, тоест зъбен данък. По-рано такива неща са ставали в годините на Османската данъчна политика. Не че е имало официален зъбен данък, но това по него време било обичайна форма за издевателство над немюсюлманското население. Като дойде агата у вас, трябва да го нахраниш и напоиш, а накрая му плащаш и диш-хакъ, затова че си е изтъркал зъбите с твоята храна. Такива работи в наши дни може да направи само някоя мутра, а те мутри в пълния смисъл на думата почти не останаха, освен тук-там из Добричко, Симитли, Перник, Радомир, Кюстендил, Бургас, Айтос Карнобат, Жеравна, Котел, отделни квартали на София и Плевен. Главното е, че зъбен данък вече се плаща, на когото трябва - през Здравната каса или на ръка, който както може, плащаме диш-хакъ на нашите човеколюбиви зъболекари, а не на случайно връхлетяла в дома или офиса ни мутра.

Обаче тия дни имах спор на тая тема с една манекенка от приятелско посолство на име Херо Мустафа Карадайъ. И тая жена - голяма хубавица впрочем - тая сутрин ме викна в посолството за душеспасителна беседа. И ми каза така: 

Г-н Балев, не сте прав за диш-хакъ. Аз, вика, разбирам нещичко от тая работа и ще ви кажа, че вие и в момента плащате диш-хакъ на мутрите, които въртят корупцията във вашата държава. Корупцията е вашият най-голям враг и неканен гостенин, който си изтърква зъбите за ваша сметка. Трябва да покажете мерки със зъби!

Мерки срещу корупцията, демек. И тя ми се усмихна с всичкото зъбно очарование на света. Викам: Херо, бърните ти са по-красиви от на Бърни Сандърс! 

И настръхнах с магнитуд 7 по Рихтер, и се замислих с тревога: ако наистина изгоним мутрите от властта, те пък тогава да не тръгнат по къщите на хората да събират натурално диш-хакъ!

Ситуацията се заплита все повече и повече, драги съучастници.Тук спираме да дръндорим, за да не си изтъркаме езика и зъбите, че после от вас ще си търсим съответния данък!

Аз виждам твойте зъби, манекенко,

защото ми се смееш от сърце.

Ти май си чела снощи Макаренко -

ела да тропнем с теб едно хорце! 

***

Пълен текст и звуков файл - тук

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.