ПЛАМЕН АСЕНОВ, "Свободна Европа"

Нино Рота (Джовани Рота Риналди), композитор (1911 – 1979)

Произход: Италия, семейство на музиканти

Образование: Консерваторията в Рим, Институт „Къртис“ във Филаделфия, Университетът в Милано

Интереси: Филмова музика, опера, балет, оркестрова музика, преподавателска дейност

Постижения: Оскар за филмова музика, автор на музиката към филми на Федерико Фелини, Лукино Висконти, Франко Дзефирели и към първите две части на „Кръстникът“ на Франсис Форд Копола, директор на музикалното училище в Бари

------

Не, няма да представим мафиотски бос като велик европеец, а един дребен, изпълнен с оптимизъм човек, италиански музикален гений, признат наистина за кръстник на филмовата музика. Името му е Джовани Рота, по-известен като Нино.

57 години Нино Рота твори музика. И раздава спокойствие, както пише Фелини: „Точно като дете или като някой от онези чувствителни, невинни хора, той изведнъж ще изтърси нещо ослепително. Щом се появеше на снимачната площадка, стресът изчезваше, атмосферата ставаше празнична, филмът влизаше в радостен, ведър, фантастичен период и добиваше нов живот.”

Подобни свидетелства са ценни, защото не знаем почти нищо за характера и личния живот на Нино Рота – вероятно той наистина просто е женен за музиката.

През 1972 излиза „Кръстникът” и всички пощуряват, включително по музиката на Рота. Саундтракът е номиниран за Оскар, но не го получава, защото някой казва, че Рота ползва същата тема и по-рано за една пиеса.

„Разбира се, темата в „Кръстникът” звучи различно, а и тя си е моя, мога да правя с нея каквото искам”, отговаря Рота. Той все пак получавак Оскар за втората част на филма.

Когато идва предложението да работи за „Кръстникът”, Нино Рота е прочут, няма нужда от още слава и не знае какво да прави. Не е работил с американци и пита Фелини дали да приеме. И е насърчен: „Ами давай, те поне плащат добре.”

Надали има нужда и от още пари – озвучил е вече около 130 филма, създал е музика за театър, радио и телевизия, няколко опери, концерти. Какви ти тук пари, каква ти слава…

Но вероятно Нино Рота работи така стръвно, не защото работата е част от живота му, а защото е самият му живот. И казва: „Когато съм на пианото, съм щастлив, но има вечна дилема – как мога да съм щастлив, когато мнозина са нещастни. Затова правя всичко, за да дам на другите момент на щастие. Това е сърцето на моята музика.”

Четири години преди „Кръстникът”, през 1968, Нино Рота подлуди света с вълшебната музика за „Ромео и Жулиета”, филмът по Шекспир на Франко Дзефирели, в който Жулиета е на 14, когато умира със свята любов.

Нино обаче е още по-млад, на 11, когато заживява с любовта си – музиката. Роден през 1911 в Милано, в музикално семейство, той от малък е на пианото, а на 11 композира оратория – „Детството на Св. Йоан Кръстител”. Творбата е съвсем сериозна, представя се пред публика на следващата година и жъне голям успех – и то не само в Милано, а и в Париж.

Нино Рота учи пиано в Милано и композиция в Рим. Завършва през 1930 и отива за още две години учене във Филаделфия. Там, наред с любовта към европейската ренесансова и класическа музика, се влюбва в джаза и мюзикъла. Не му стига обаче – завършва литература в Милано и става директор на музикалното училище в Бари за повече от 30 години.

Голям късмет в живота на Нино Рота е дружбата и работата му с Фелини, за когото озвучава от „Белият шейх” през 1952 до „Репетиция на оркестъра” през 1978. Първата му работа в киното е още през 30-те, но филмът е така наруган от критиката, че Рота дълго не иска да чуе за нова авантюра.

Връща се към киното през 40-те, а през 1952 среща Фелини, който описва този забележителен момент: „На излизане от Чинечита забелязах забавно дребно човече да чака трамвая на грешно място. Изглеждаше така щастливо забравил всичко, че се почувствах длъжен да застана да чакам с него. Бях убеден, че трамваят ще спре на редовната спирка и ще трябва да търчим, но той пък беше убеден, че трамваят ще спре, където ние чакаме. За моя изненада, трамваят спря точно пред нас.”

Никой не може да измисли по-истинска история за начало на едно дълбоко приятелство и продуктивно сътрудничество. Дори на погребението на Фелини през 1993, в църквата звучи „Ангелска импровизация” на Рота.

Тогава самият Нино Рота е мъртъв от 14 години, отнесен от сърдечна недостатъчност – диагноза, странна за човек, чието сърце е толкова голямо, та и досега пръска сред нас, живите, красиви океани от музика.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.